Summering från vårt energiwebbinarium

Summering från vårt energiwebbinarium

Här är de utlovade rekomendationerna. Efter dem hittar du kontaktuppgifter till talarna och några länkar.

Våra rekommendationer för bästa möjliga kravhantering och minskad kreditrisk

  1. Kreditpröva alla kunder, både konsumenter och företagskunder. Mer kunskap om kunden ger bättre förutsättningar.
  2. Kreditbevaka alla företagskunder med en omsättning hos er över ett visst belopp.
  3. Begär in säkerheter i form av deposition för de som inte är kreditvärdiga. Ta även in säkerheter för kunder som tidigare frånkopplats innan tillkoppling sker.
  4. Se över era ledtider för påminnelser. Vänta inte med att påminna en konsumentkund om en utebliven betalning mer än 5-7 dagar och en näringsidkare mer 3-5 dagar.
  5. Vänta inte för länge med att skicka en påmind och fortfarande obetald faktura till inkasso. Vår rekommendation är efter 10-14 dagar när den avser konsument och 8-14 dagar för näringsidkare.

    Om kunden ofta eller alltid betalar försent, kan man välja att hoppa över påminnelsen och skicka direkt till inkasso.
  6. Se över era regler för anstånd och amorteringsplaner. Ta hänsyn till hur kunden skött betalningarna tidigare, fakturabelopp och kreditvärdighet.
  7. Använd möjligheten att kundanpassa åtgärder i kravhanteringen. Skilj på kunder som glömt att betala för första gången och en notoriskt sen betalare. Det ger ökad kundnöjdhet, ett snabbare cash-flow och minskar kreditrisken.
  8. Vidta extra åtgärder innan frånkoppling för att minska antalet faktiska frånkopplingar, t.ex. genom Brytbrev, Outbound eller Key Asset hantering.

Fler och fördjupade rekommendationer får du genom att ta kontakt med våra experter, Robert Möller och Mikael Lindholm. Kontaktuppgifterna kommer längst ner på sidan.


Kontaktuppgifter till våra talare och sändningen

Siv Hjellegjerde Martinsen, vd, Intrum Skandinavien. 

Visade några grafer från vår senaste rapport, European Payment Report. Här hittar du hela rapporten.

Louise Marcelius, jurist på Energiföretagen Sverige.

Henne kommer du i kontakt med genom att skicka ett mejl till: louise.marcelius@energiforetagen.se

För dig som vill veta mer om Generation Z och Katarina Graffman 

Här kan du läsa mer om hennes arbete och vill du skicka henne ett mejl är adressen: graffman@inculture.com

Sally Sow

kommer du i kontakt med via hennes mejl, iamsallysow@gmail.com 

Karolina Castillo, projektledare för Spendido

Vill du veta mer om vår digitala lektion för ungdomar, föreslå en skola som vi ska komma ut till eller ställa frågor direkt till Karolina? Mejla henne på karolina.castillo@intrum.com 

 

Nu till sändningen och några hålltider så att du vet när varje avsnitt kommer

  • Sändningen börjar med Siv Hjellegjerde Martinsen, vd, Intrum Skandinavien, berättar kort ur senaste European Payment Report.
  • Efter 11 minuter Louise Marcelius som pratar "Ren energi" oh "Oschyssta affärsmetoder"
  • 55 minuter in i sändningen pratar Katarina Graffman och "Generation Z" 
  • När det gått 1 timme och 30 minuter av sändningen är det dags för Sally Sow, en ung vuxen som tagit sig ur skuldfällan och Karolina Castillo, projektledare för vår digitala utbildning, Spendido

Kontakta oss

Ansvariga för webbinariet, våra experter: Mikael Lindholm, mikael.lindholm@intrum.com och Robert Möller, robert.moller@intrum.com

Mikael Lindholm
Robert Möller