17 november - uppdatering av Covid-19s påverkan på Intrums verksamhet 

Läs om det här

Intrum och Spendido medverkar i Alkompis Marknad

I början av februari 2021 medverkade Intrum i Alkompis Marknad, ett temaprogram med fokus på ekonomi, företagande och digitalisering, för att prata om krediter och varför det är viktigt att betala i tid.

Seriens målgrupp är de ca 600 000 arabisktalande som bor i Sverige idag. Syftet med programmen är att utbilda och inspirera målgruppen inom ovan nämnda ämnen.

Från Intrum deltog Karolina Castillo, projektledare för vårt utbildningsinitiativ Spendido som syftar till att ge unga mer kunskap om krediter. Karolina pratade om vilka olika former av krediter det finns, hur inkasso fungerar, vad som kan hända om man inte betalar i tid, och delade med sig av några konkreta tips för att hålla ordning i privatekonomin.

I programmet intervjuas även Katarina Graffman, Fil. Dr. i Kulturantropologi, som berättar varför det är lätt att handla mer än man har tänkt sig. Mer från Katarina finns i bloggen Katarina & Jacob på Resumé och i podcasten Graffman & Nordström

 

Om Spendido

Spendido är en digital och kostnadsfri lektion i privatekonomi, med fokus på krediter och kreditkedjan. Lektionen är indelad i sektioner med olika ämnen och frågeställningar. Sektionerna innehåller quiz, texter, bilder, ljudklipp och räkneexempel. Hela lektionen finns idag tillgänglig på sju olika språk, bland annat svenska, engelska och arabiska.

Om Alkompis

Alkompis är Sveriges största mediehus på arabiska med över 2,2 miljoner följare på Facebook. Innehållet består av svenska nyheter, reportage, krönikor och samhällsinformation på arabiska i flera olika kanaler: webb, papperstidning, sociala medier, radio och webb-tv. Alkompis uppdrag är att främja integrationen genom att fylla informationsgapet i samhället.

Alkompis startades 2012 och är helt etniskt, religiöst och politiskt obundet. Läs mer och se hela programmet på Alkompis hemsida.