17 november - uppdatering av Covid-19s påverkan på Intrums verksamhet

Här är rutinerna som sparar tusenlappar - eller mer!

Alla storföretag har dem – kreditpolicys. Och att ha rutiner för din fakturering är faktiskt minst lika viktigt för mindre företag. I snitt förlorar svenska företag nämligen 1 procent av sin omsättning varje år på grund av obetalda fakturor. Att ha en kreditpolicy är dessutom inte alls lika jobbigt som det låter – här är några enkla steg att följa.

En procent av din omsättning kanske inte låter som så mycket. Men tänk om – hur många procent av din vinst innebär det? En obetald faktura slår nämligen direkt mot din vinstmarginal, och därmed minskar kanske din möjlighet till aktieutdelning eller att investera för tillväxt.

– Ju längre du väntar, desto större är risken att du inte får betalt för din faktura. Så enkelt är det. De företag som effektiviserar fakturahanteringen och kravprocesserna märker en stor positiv effekt i sin ekonomi, säger Ulrika Bragg, Inkassoansvarig på Intrum.

Våra bästa tips för hur du sätter upp smarta faktureringsrutiner för ditt företag:

1. Ta för vana att granska dina kunders historik, redan innan du gör en affär, med hjälp av en kreditupplysning.
  2. Skriv ett avtal. Ange tydliga villkor i avtalet – villkor som skyddar dina rättigheter och begränsar din ansvarsskyldighet. Säkerställ i förväg att kunden accepterar dina villkor. Sätt tidsgränser för att bestrida ett köp och förklara omständigheterna under vilka avtalet kan brytas eller avslutas.
  3. När det är dags att fakturera – skicka tydliga och korrekta fakturor.
  4. Hänvisa till den lagstiftning som finns kring sena betalningar.
  5. Kontakta omedelbart kunder som inte betalar. Att vänta ökar risken för att du inte ska få betalt alls.

Känner du att du ändå har svårt att få betalt?

Använd en inkassotjänst – det ökar kundens betalningsvilja och sparar dig tid och frustration. Läs mer om hur inkasso fungerar.