Vill att fler ska förstå vår roll för att hålla igång ekonomin

Att hjälpa företag att få betalt för sina fordringar har varit viktigare än någonsin under pandemin då många kämpar för att överleva. Men det gäller att säkerställa att det sker på ett etiskt och empatiskt sätt. – Genom att se till så att företag kan utvecklas och människor bli skuldfria skapar vi värde för hela samhället, säger Siv Hjellegjerde Martinsen, landschef för Intrum Sverige.

Efter många år inom finanssektorn var Siv Hjellegjerde Martinsen nyfiken på hur det skulle vara att jobba inom kredithanteringsbranschen, som enligt henne ofta fått lite oförtjänt dåligt rykte. Som alla företag är Intrum beroende av sina medarbetares kompetenser och erfarenheter för att bygga sin konkurrenskraft. Förutom en förmåga att möta människor i utsatta situationer gäller det att vara lösningsorienterad – att hitta nya vägar som är bra och hållbara för både för den som är sen med en betalning och för företaget som ännu inte fått betalt.

Sedan drygt ett år leder Siv Hjellegjerde Martinsen cirka 350 medarbetare i Sverige och runt 700 i Norge. Hon beskriver sig som en prestigelös ledare med en robust ledargrupp som vill skapa tillit och trygghet i verksamheten, där kunden står i centrum.

Vi har ett informellt klimat och det är viktigt att kunna ha kul och skratta tillsammans
Siv Hjellegjerde Martinsen

Ett ben i varje land

Trots att pandemin ändrade förutsättningarna och satte stopp för veckopendlingen mellan Sverige och Norge har de två separata organisationerna hittat nya områden att samarbeta inom och kunnat dela sina erfarenheter via digitala lösningar.

– Vi har sett hur snabbt det har gått att förändra och det har fungerat imponerande bra. Det var svårast när svenskarna till skillnad från norrmännen fick vara på kontoret. Det är enklare när förutsättningarna är desamma, säger hon.

Som ny ledare i två länder tycker hon att den största utmaningen är att inte kunna vara fysiskt närvarande, vilket gör att hon kan gå miste om nyanser i samtal och dynamiken.

Ser du några kulturella skillnader mellan ledare i Sverige och Norge?

– Enligt svenskar så brukar norrmän säga att de ska lösa eventuella problem på vägen medan norrmän menar att svenskar börjar med att lösa problem innan de sätter igång. Men jag tycker att vi har mycket att lära av varandra och se hur vi i exempelvis kundcase kan dra nytta av olika styrkor.

För att kunna vara en bra ledare med ett ben i varje land mitt under en pågående pandemi blir det extra viktigt med balans i livet.

– Jag är bra på att jobba när jag jobbar och vara ledig när jag är ledig. Jag försöker också hitta andningshål i vardagen och är typiskt norsk på så sätt att jag älskar att vara ute i naturen och gå på tur.

Namn: Siv Hjellegjerde Martinsen.

Gör: Landschef för Intrum Sverige sedan 2020 och för den norska verksamheten, under varumärket Lindorff, sedan 2018.

Bakgrund: Lång erfarenhet från olika delar av finansbranschen där hon har haft ledande roller inom försäljning, marknadsföring, HR och revision.

Bor: Tillsammans med sin man, två tonåringar och en hund i Oslo.