Gör som storföretagen - tre vägar till bättre lönsamhet

”Äsch, det löser sig nog” – så har de flesta småföretag tänkt när kunden inte betalar sin faktura. Men så tänker garanterat inte storföretagen, framför allt inte de som är lönsamma. De tar i stället kontroll över sina betalningar med de här tre metoderna.

Så slipper du sena betalningar

De gör affärer med rätt kund

De gör affärer med bättre kunder. Genom att samarbeta med ett kreditinformationsföretag får storföretagen reda på vilka kunder de kan lita på, och hur stor kredit de vågar ge till varje kund. Det är en billig försäkring mot att inte få betalt alls.
Se hur storföretagen granskar sina kunder

De kortar sina kredittider

De kortar sina kredittider. Kortare kredittider ger bättre likviditet och många företag löser det genom att sälja sina fakturor. Det ger dig pengar på dagen, minskar administrationskostnaderna och ger dig mer tid att förbättra ditt företag.
Du kan få betalt samma dag.

De låter någon annan jaga sena betalningar

Genom att använda sig av professionella kravhanteringstjänster ökar storföretagen chansen att driva in förfallna fakturor. Dessutom sparar de energi och frigör tid åt sina medarbetare.
Hur kan du få hjälp när kunden inte betalar i tid?