Inkasso - så funkar det

Om du har påmint din kund om den uteblivna betalningen och det inte gett resultat, då är det dags att gå vidare med inkasso.

Så funkar det

Enkelt uttryckt: Om din kund inte betalar så hanterar vi det. Du registrerar helt enkelt dina ärenden på vår webb och vi tar hand om inkassokraven hela vägen. Vi kommunicerar med kunden och rådgör med dig under tiden. Du har kontroll över hela processen och kan följa allt via webben.

  1. Registrering av ärendet
    Du registrerar din kund och ditt ärende direkt i vårt webbverktyg för ärendehantering.

  2. Inkassokrav
    Dag 1: Kravbrev skickas till din kund. Lagstadgad inkassokostnad påförs.

  3. Förberedelse av rättslig prövning
    9 dagar efter inkassokravet skickats ut förbereds ärendevärderingen för att kontrollera kredittagarens ekonomiska situation. Finns det skulder och anmärkningar sedan tidigare? Är de betalda eller inte?

  4. Fortsatta åtgärder
    Utifrån resultat av värderingen bestämmer vi nästa åtgärd.

Vill du ha hjälp att få betalt?

Försenade betalningar leder inte bara till en ansträngd likviditet. Ju längre man väntar med åtgärder, desto mindre är sannolikheten för full betalning. Genom att använda dig av inkasso via Intrum får du mer tid ägna dig åt din kärnverksamhet. Styrkan i vårt namn påverkar betalningsviljan och mottagaren kommer att prioritera din fordran.

Med oss som samarbetspartner kan du känna dig trygg. Du behöver aldrig fundera på om vi är seriösa och du kan vara säker på att vi tar väl hand om dina kunder. Gjorde vi inte det hade vi inte funnits kvar på marknaden i över 90 år. Det är en garanti för dig - och dina kunder. Ring 08-616 77 43 eller mejla forsaljning@se.intrum.com så hjälper vi dig!

Kontakta oss