VARNING för BEDRAGARE som påstår att de ringer från Intrum och meddelar att du har blivit utsatt för en identitetsstöld som har polisanmälts och att du ska utföra en betalning via BankID-signering. Samtalen kan se ut att komma från Intrums nummer 08-616 76 66 eller 08-616 77 00, men det kan också visas andra nummer i displayen. 

Tänk på att:

- Aldrig använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
- Aldrig lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter via telefon
- Alltid noga läsa igenom texter som visas i BankID-appen
- Omedelbart kontakta din bank om du drabbas av bedrägeri
- Polisanmäla händelsen direkt

På Mina Sidor kan du hantera ditt ärende, betala direkt och chatta med oss.
Logga in på Mina Sidor när du vill.

På Mina Sidor kan du hantera ditt ärende, betala direkt och chatta med oss.

Vanliga frågor

Våra vanligaste frågor och svar

VARNING för bedragare som påstår att de ringer från Intrum och uppmanar dig att betala en skuld via BankID signering!

Samtalen ser ut att komma från Intrums nummer 08-616 76 66 eller 08-616 77 00, men det är inte vi som ringer.

Vi ringer aldrig upp och ber dig signera en transaktion med BankID och är du osäker på om samtalet kommer från oss, lägg på direkt och ring vår växel istället.

Tänk på att:

- aldrig använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
- aldrig lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter via telefon
- alltid noga läsa igenom texter som visas i BankID-appen
- omedelbart kontakta din bank om du drabbas av bedrägeri
- polisanmäla händelsen direkt

Kontakta vår kundservice om du har några frågor kring det här.

Jag är sen med min betalning

Är du sen med din betalning, eller har du svårt att betala den här månaden? Då ska du kontakta oss så fort som möjligt. Ju tidigare du kontaktar oss, desto lättare är det för oss att komma fram till en lösning. 

Vill du veta mer om avbetalning? Läs här

När är betalningen gjord?

Det tar 1-3 bankdagar innan din betalning når mottagaren och inte förrän då anses den som gjord. Med andra ord bör du betala några dagar innan sista betalningsdag för att vara säker på att pengarna är på mottagarens kontot i tid. Det finns ett undantag och det är hyresfordringar, de anses betalda samma dag de når post- eller bankgirot. 

Jag har betalat med fel OCR-nummer, vad gör jag nu?

Kontakta vår kundservice och uppge vilket datum du gjort betalningen, vilket belopp du betalade, till vilket konto och vilket OCR-nummer du använde så undersöker vi saken.

Jag har betalat enligt ursprungsfakturan. Måste jag betala resterande belopp enligt ert kravbrev?

Ja! Om vi har bokfört din betalning samma dag, eller senare, som vi har skickat dig vårt kravbrev (datum på brevet) , så måste du betala kostnaderna och du måste betala dem inom 8 dagar från utskriftsdatum på kravet.

Nej! Om din betalning är bokförd innan vi skickat vårt kravbrev (datum på brevet) behöver du inte betala kostnaderna.

Jag har betalat för mycket, vad händer med mina pengar?

Om du har fler skulder hos oss kan vi, i vissa fall, använda överskottet till att betala av på någon av dem. I annat fall får du tillbaka pengarna, minus en administrativ avgift på 100 kronor.

Om du har ditt konto registrerat i Swedbanks kontoregister kommer beloppet sättas in direkt på kontot, annars får du en värdeavi utskickad. 

Om du inte anmält ditt konto i kontoregistret kan du göra det enkelt här > Swedbanks kontoregister

Se samtliga frågor ›

Vill du kontakta oss?

Vi hjälper dig med ditt ärende

Intrum Web

Är du företagskund till oss?

Om du är företagskund till oss väljer du vilken portal du vill logga in på: Intrum Web, VAT-refund och Kreditinformation.

Våra tjänster


Logga in och hantera dina ärenden när det passar dig

  1. Få en enkel och tydlig översikt
  2. Planera och hantera dina betalningar
  3. Hitta en lösning som passar dig
  4. Snabbt och säkert
  5. Kontakta oss med direktmeddelanden