Varning för bedrägeri och falska telefonsamtal - använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig 

Vi vill varna för bedragare som påstår att de ringer från Intrum och uppmanar dig att betala en skuld via BankID-signering.
Samtalen ser ut att komma från Intrums växelnummer 08-616 76 66 men det är inte Intrum som är den verkliga uppringaren.

Observera att Intrum aldrig ringer upp dig och ber dig signera en transaktion med BankID.

Om du är osäker på om uppringaren verkligen är Intrum, avsluta samtalet och ring in till vår växel istället.

Tänk på att:

- Aldrig använda BankID på uppmaning av någon annan som kontaktar dig
- Aldrig lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter
- Alltid noga läsa igenom texter som visas i BankID-appen
- Alltid kontakta din bank omgående om du drabbas av bedrägeri
- Alltid polisanmäla händelsen

Kontakta vår kundservice om du har några frågor kring det här.

På Mina sidor kan du snabbt hantera ditt ärende och betala direkt.
Vi hjälper dig gärna.

På Mina sidor kan du snabbt hantera ditt ärende och betala direkt.

Vanliga frågor

Våra vanligaste frågor och svar

Jag är sen med min betalning

Är du sen med din betalning, eller har du svårt att betala den här månaden? Då ska du kontakta oss så fort som möjligt. Ju tidigare du kontaktar oss, desto lättare är det för oss att komma fram till en lösning. 

Vill du veta mer om avbetalning? Läs här

När är betalningen gjord?

Det tar 1-3 bankdagar innan din betalning når mottagaren och inte förrän då anses den som gjord. Med andra ord bör du betala några dagar innan sista betalningsdag för att vara säker på att pengarna är på mottagarens kontot i tid. Det finns ett undantag och det är hyresfordringar, de anses betalda samma dag de når post- eller bankgirot. 

Jag har betalat med fel OCR-nummer, vad gör jag nu?

Kontakta vår kundservice och uppge vilket datum du gjort betalningen, vilket belopp du betalade, till vilket konto och vilket OCR-nummer du använde så undersöker vi saken.

Jag har betalat enligt ursprungsfakturan. Måste jag betala resterande belopp enligt ert kravbrev?

Ja! Om vi har bokfört din betalning samma dag, eller senare, som vi har skickat dig vårt kravbrev (datum på brevet) , så måste du betala kostnaderna och du måste betala dem inom 8 dagar från utskriftsdatum på kravet.

Nej! Om din betalning är bokförd innan vi skickat vårt kravbrev (datum på brevet) behöver du inte betala kostnaderna.

Jag har betalat för mycket, vad händer med mina pengar?

Har du betalat för mycket används det överskjutande beloppet till att betala av någon av dina andra skulder som du eventuellt har hos oss. I annat fall betalar vi tillbaka beloppet som överstiger 200 kr. I samband med utbetalning tar vi en administration- och aviseringsavgift på 100 kr.

Om du har ditt konto registrerat i Swedbanks kontoregister kommer beloppet sättas in direkt på kontot, annars får du en värdeavi utskickad. 

Om du inte anmält ditt konto i kontoregistret kan du göra det enkelt här > Swedbanks kontoregister

Se samtliga frågor ›

Logga in och hantera dina ärenden när det passar dig

  1. Få en enkel och tydlig översikt
  2. Planera och hantera dina betalningar
  3. Hitta en lösning som passar dig
  4. Snabbt och säkert
  5. Kontakta oss med direktmeddelanden

Intrum Web

Är du företagskund till oss?

Om du är företagskund till oss väljer du vilken portal du vill logga in på: Intrum Web, VAT-refund och Kreditinformation.

Våra tjänster


Vill du kontakta oss?

Vi hjälper dig med ditt ärende