Varning för bedrägeri och falska telefonsamtal - använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig 

Vi vill varna för bedragare som påstår att de ringer från Intrum och uppmanar dig att betala en skuld via BankID-signering.
Samtalen ser ut att komma från Intrums växelnummer 08-616 76 66 men det är inte Intrum som är den verkliga uppringaren.

Observera att Intrum aldrig ringer upp dig och ber dig signera en transaktion med BankID.

Om du är osäker på om uppringaren verkligen är Intrum, avsluta samtalet och ring in till vår växel istället.

Tänk på att:

- Aldrig använda BankID på uppmaning av någon annan som kontaktar dig
- Aldrig lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter
- Alltid noga läsa igenom texter som visas i BankID-appen
- Alltid kontakta din bank omgående om du drabbas av bedrägeri
- Alltid polisanmäla händelsen

Kontakta vår kundservice om du har några frågor kring det här.

Kronofogden

Jag har fått brev från Kronofogden, vad har hänt?

Brev från Kronofogden

Hur kommer det sig och vad händer nu?

När en skuld hamnar på inkasso startar en process. Betalas skulden direkt, inklusive de kostnader som lagts till, avslutas ärendet. Om den inte gör det kan olika myndigheter kopplas in, exempelvis tingsrätten och Kronofogden.

Myndigheterna tar betalt för sitt arbete genom olika avgifter och de vanligaste är:

  • Ansökan om betalningsföreläggande 300 kr Kronofogden
  • Utmätning 600 kr Kronofogden

Enligt inkassolagen har även den som har en fordran, eller ombudet, exempelvis vi, rätt att täcka sina merkostnader som en utebliven betalning innebär. Detta medför att om man inte betalar i tid så kan skulden växa ytterligare.


De vanligaste lagstadgade arvodena är:

  • Betalningspåminnelse 60 kr
  • Inkassokrav 180 kr
  • Ansökan om betalningsföreläggande 380 kr
  • Amorteringsplan 170 kr
  • Aviseringsavgift för amorteringsplan 60 kr
  • Förseningsersättning 450 kr (gäller endast företag och offentlig sektor)
Läs mer hos Kronofogden