Jag har fått brev från Kronofogden
Hur kommer det sig och vad händer nu?
När en skuld hamnar på inkasso startar en process. Betalar du skulden direkt, inklusive de kostnader som lagts till, avslutas ärendet. Om du inte betalar den i tid, och om du inte hör av dig, kan kravet skickas till Kronofogden för så kallad rättslig hantering.
Det är antagagligen det som hänt i ditt fall och det är därför du har fått brev från dem.
Nu är det viktigt att du hör av dig till oss eller till Kronofogden:
- Tycker du att kravet är fel, ska du berätta det. Det kallas för att bestrida kravet.
- Om du vill betala, men inte kan betala allt på en gång, då ska du höra av dig till oss så försöker vi hitta en lösning tillsammans med dig. Det enklaste sättet är att logga in på Mina sidor, men du kan även ringa oss.
Varje steg är förknippat med en avgift:
När en obetald faktura blir ett inkassoärende ökar skulden direkt med 180 kronor. Den tas ut av den som skickar kravet, i det här fallet är det Intrum.
Myndigheterna tar också betalt för sitt arbete genom olika avgifter. De vanligaste är:
- Ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden, 300 kronor.
- Utmätning av Kronofogden, 600 kronor.
Det finns även andra avgifter som kan läggas till ditt krav, om du tex gör upp om en avbetalningsplan:
- Aviseringsavgift för avbetalningsplan, 60 kronor
- Avebetalningsplan, 170 kronor
- Förseningsersättning 450 kronor (gäller endast företag och offentlig sektor)
Förutom de kostnader som redan lagts till din skuld kan du även få betala ränta. Med andra ord, försök att ta kontakt med oss så fort som möjligt när du får ett inkassokrav. En snabb lösning kan minska skuldbeloppet.
Tips & råd
loading...