Varning för bedrägeri och falska telefonsamtal - använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig 

Vi vill varna för bedragare som påstår att de ringer från Intrum och uppmanar dig att betala en skuld via BankID-signering.
Samtalen ser ut att komma från Intrums växelnummer 08-616 76 66 men det är inte Intrum som är den verkliga uppringaren.

Observera att Intrum aldrig ringer upp dig och ber dig signera en transaktion med BankID.

Om du är osäker på om uppringaren verkligen är Intrum, avsluta samtalet och ring in till vår växel istället.

Tänk på att:

- Aldrig använda BankID på uppmaning av någon annan som kontaktar dig
- Aldrig lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter
- Alltid noga läsa igenom texter som visas i BankID-appen
- Alltid kontakta din bank omgående om du drabbas av bedrägeri
- Alltid polisanmäla händelsen

Kontakta vår kundservice om du har några frågor kring det här.

Jag har betalat

Behöver jag meddela att jag har betalat?

Om du genomförde betalningen precis kan det dröja innan det visas i Mina sidor. Pröva att logga in igen senare eller nästa vardag.
Jag har betalat

Behöver jag meddela er att jag har betalat?

Nej, det behöver du inte men om du vill meddela oss något gör du det genom att logga in på Mina sidor, här kan du också följa ditt ärende. Om du genomförde betalningen precis kan det dröja innan det visas i Mina sidor. Pröva att logga in igen senare eller nästa vardag. Tänk på att det tar 1-3 bankdagar innan din betalning når mottagaren och inte förrän då anses den som gjord. Med andra ord bör du betala några dagar innan sista betalningsdag för att vara säker på att pengarna är på mottagarens konto i tid.

Det finns ett undantag och det är hyresfordringar, de anses betalda samma dag de når post- eller bankgirot. 

Om du har betalat enligt ursprungsfakturan måste du ändå betala inkassokostnaden och eventuell ränta om du har hunnit få det och det beloppet ska betalas inom 8 dagar från utskriftsdatum. 

Ring oss