Så hjälper Intrum företag att minska kapitalbindningen

Trots förbättrad konjunktur går många svenska företag omkull på grund av sena betalningar och dåligt kassaflöde. Digital fakturahantering och smarta betalningslösningar är avgörande för att minska kapitalbindningen. Intrum hjälper företag att få betalt i tid – utan att riskera kundrelationen.

Allt fler svenska företag pressas av långa betalningstider. Trots att affärerna går bra förklarar Ola Laurin, vd för Intrum Sverige, att det ofta uppstår likviditetsproblem när pengarna inte kommer in som de ska. 

– Det är en verklighet som många, särskilt små och medelstora företag, står inför i dagens ekonomi och vi ser tydligt i vår årliga European Payment Report att företag accepterar längre betalvillkor just för att behålla en god relation, säger han.

Kavaj Leende.Mindre
Ola Laurin, vd för Intrum Sverige

Går med på längre betalningsvillkor

Rapporten bygger på svar från över 9 000 företagsledare i 25 europeiska länder och visar att hela 56 procent i Sverige uppger att de går med på längre betaltider än de är bekväma med – och mer än hälften tror att problemen med sena betalningar kommer att öka.

– Det är de ”snälla” företagen som får betala priset när större bolag sätter i system att betala sent, man blir kundens bank. Många har svårt att täcka löpande utgifter, och än mindre att växa. Därför behöver fler optimera hur de får betalt – utan att skada kundrelationer genom att skicka ärendet vidare till inkasso. Företag är ofta skickliga på att tillverka och sälja sina produkter, men många saknar rutiner för att få betalt i tid. Det är här vi kommer in som en relevant partner, säger han.

Säkerställer optimal hantering

Intrum erbjuder helhetslösningar för fakturahantering, från utformning och utskick till påminnelser och betalningsövervakning. Med smart och mottagaranpassad digital distribution, som webbfakturor med betalningslänkar eller utskick till digitala brevlådor, förklarar Laurin att risken minskar att fakturor hamnar på hög – eller helt enkelt glöms bort.

– Det spelar roll hur fakturan ser ut, när den skickas och hur den följs upp. Här har vi kunskap och data som hjälper våra kunder att få betalt snabbare, säger han och fortsätter:

– Det handlar också om att agera i rätt tid. Genom att påminna redan innan förfallodatum och nyttja möjligheten att ta ut förseningsersättning mellan företag, utan att gå till inkasso, kan företag förbättra sitt kassaflöde utan att äventyra kundrelationen. Fakturan kan dessutom användas strategiskt för merförsäljning, till exempel genom att diskret kommunicera erbjudanden.

Skapar tillväxtkraft

Han konstaterar att det viktigaste är att ha en plan för hela processen. 
– När Intrum är med som en partner och optimerar fakturering, reskontrahantering och inkasso får våra kunder in sina pengar snabbare, vilket frigör kapital, stärker kassaflödet och på så sätt ger direkt utrymme att växa, avslutar han.

Det spelar roll hur fakturan ser ut, när den skickas och hur den följs upp. Här har vi kunskap och data som hjälper våra kunder att få betalt snabbare
Ola Laurin, vd Intrum Sverige