Inkassotjänster – anpassade efter era behov

Osäker på vilken tjänst som passar er?
Ring oss, tillsammans hittar vi rätt!
Därför ska ni använda en professionell inkassopartner
Ta hjälp av en inkasso- och kredithanteringsspecialist när era kunder är sena med betalningen. Först och främst för att era fakturor blir prioriterade och ni får betalt snabbare.
På Intrum är det här vår huvudsyssla och vi har kompetens, erfarenhet och verktyg för att arbeta med människor och företag. Vi är vana att hitta lösningar och leda vägen ur ekonomiska svårigheter.
Ett samarbete med oss innebär att du kan fokusera på din kärnverksamhet istället för att oroa dig för att inte få betalt. Vårt välkända varumärke är också en fördel eftersom era kunder inte behöver tveka på att ett inkassokrav från oss är korrekt och att vi gör rätt. Det är en trygghet för alla inblandade parter.
Ytterligare fördelar:
- Minskad kredittid – kunderna betalar snabbare
- Ökad likviditet – pengarna kommer in på ert konto, istället för att kunden håller på dem
- Större fokus – ett samarbete med oss innebär att ni kan ägna er åt kärnverksamheten istället för sena betalningar
Inkassoprocessen hos Intrum
Om din kund inte betalar efter betalningspåminnelse är det dags för nästa steg, inkasso. Ju tidigare du startar inkassoprocessen, desto sannolikare att du får betalt.
När du lämnar in inkassokravet till oss tar vi hand om all kommunikation med din kund. Vi rådgör med dig på vägen, och du kan hålla dig uppdaterad via vår kundportal. Oavsett hur många ärenden du har och om beloppen är stora eller små så kan vi hjälpa dig.
Det är många faktorer som spelar in vid handläggningen av ett ärende, tex:
- Hur "gammal" skulden är
- Vad du själv har gjort för åtgärder
- Vem din kund är, tex om det finns många tidigare skulder
Oavsett vilka åtgärder du tagit och vilka faktorer som är inblandade tar våra experter vid och gör det som krävs. Inkassotjänsten består av en rad aktiviteter – bland annat brev, SMS, e-post och telefonsamtal.
Om det inte finns pengar att inkassera för tillfället gör vi en bedömning om ärendet ska fortsätta i bevakningsprocessen, hanteras i en juridisk process eller avslutas.
Stannar ärendet i bevakningsfasen gör vi preskriptionsavbrytande åtgärder och bevakar förändringar er kunds ekonomi för att kunna fortsätta inkassoprocessen om och när det sker positiva förändringar.
FAQ – Inkassoprocessen
Ett inkassokrav kan skickas direkt efter att förfallodatum passerats, förutom när det gäller parkeringsböter då måste man skicka en påminnelse först.
Vanligast är dock att påminna kunderna om den obetalda räkningen innan inkassosteget, även om det inte är en parkeringsbot. Det kan man göra via en påminnelse per brev, mejl eller ett samtal.
Får ni inte betalt, trots att ni påmint kunden är det dags att skicka ett inkassokrav och det får göras på en så kallad "klar och förfallen fordran", vilket betyder att kunden inte har invänt mot fakturan, dvs protesterat mot den. Tex på att varan eller priset är fel. Då måste ni reda ut det med kunden först.
Ett inkassokrav ska betalas genast, men om man ska ta ärendet vidare till Kronofogden bör man vänta med detta cirka 8 dagar, enligt god inkassosed.
Om kunden inte betalar eller hör av sig när de har fått inkassokravet är nästa steg att skicka en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden.
Inkassoärenden som inte betalas går vidare till nästa steg, det vill säga att vi skickar en ansökan om betalningsföreläggande till Kronofogden, men först gör vi en ärendevärdering. Det innebär att vi kontrollerar din kunds betalningsförmåga för att se om det är lämpligt att skicka ärendet vidare till Kronofogden. En ansökan kan göras tidigast 12 dagar efter att kravbrevet har skickats ut.
Därefter ska Kronofogden fastställa fordran i ett utslag men innan måste de se till att kunden är medveten om betalningsanspråket. Det sker genom delgivning.
Delgivningskvittot ska skrivas under och returneras till Kronofogden. Den kostnad som tillkommer nu är 680 kronor.
Kunden har 10 dagar på sig att förklara om hen tycker att betalningsanspråket är felaktigt.
När förklaringsdagarna har passerat utfärdar KFM utslaget. I samband med utslaget får privatpersoner och enskilda näringsidkare en betalningsanmärkning som är synlig i tre år. För den juridiska personen är den synlig i fem år.
Under hela inkassoprocessens gång kan kunden bestrida fordran. Ärendet måste då avgöras i tingsrätten vilket innebär att en stämningsansökan lämnas in.
Vid alla tvister måste man ta ställning till:
· bevisläget
· fordringsbeloppets storlek
· tvistens principiella betydelse
· och kundens betalningsförmåga
En fordran på ett belopp under ett halvt basbelopp hanteras som ett förenklat tvistemål vilket innebär att vardera parter står sina egna rättegångskostnader. Det betyder att ni som fordringsägare inte kan få ersättning för era rättegångskostnader även om ni vinner målet. En fordran på ett belopp över ett halvt basbelopp är ett ordinarie tvistemål och då är det den förlorande parten som står båda parters rättegångskostnader.
Efter förhandling meddelas en dom. Domen kan användas som underlag för utmätning om inte en frivillig betalning sker.
Om det konstateras under vanlig inkassohantering att din kund inte har möjlighet att betala sin skuld, kan vi aktivt bevaka och hantera fordran tills den är betald. Detta är ett bra sätt för dig att få betalt på längre sikt stället för att skriva av fakturan.
Läs om inkasso och kredithantering
Det här erbjuder vi

Global räckvidd – lokal närvaro

Branschspecialiserad inkasso

Högkvalitativ kundvård

Inkasso grundad i våra värderingar
Fler tjänster i vårt utbud
Delgivningsservice
Säker, etisk och snabb delgivningsservice med ett välkänt varumärke.
Läs mer › DelgivningsserviceSälj era fordringar
Vårt team för portföljinvesteringar är specialiserade på att köpa fodringar och portföljer i olika storlekar och verksamheter.
Läs mer › Sälj era fordringarInkasso i utlandet
När du har behov av inkassohantering i utlandet ska du vända dig till oss. Vi har kontor i hela Europa och ombud i resten av världen. Det gör oss till en naturlig samarbetspartner för exporterande företag som är i behov av internationell inkasso.
Läs mer › Inkasso i utlandetloading...