Digital inkassotjänst – när din kund inte betalar

Intrum_Individuals_013_IJ.jpg

Har du något enstaka inkassoärende i månaden eller fåtal om året, då är den här enkla tjänsten något för dig. Inget abonnemang. Ingen bindningstid. Du registrerar ett konto med BankID och därefter kan du skicka ditt första inkassoärende.

Accept pictogram

Skapa konto - kom igång direkt

Accept pictogram

Etisk och varsam inkasso

Accept pictogram

Välkänt varumärke

Accept pictogram

Snabbare betalt

Intrum_Individuals_013_IJ.jpg

Enkelt att bli kund

  • 1

    Kontot skapas med BankID. För att registrera ett konto måste du vara firmatecknare.

  • 2

    Du, eller den som är firmatecknare, lägger in övriga användare direkt när kontot skapas.

  • 3

    Nu kan du registrera den första fakturan du vill ha betalt för.

  • 4

    Inkassoprocessen startar. Så fort din kund betalar redovisar vi pengarna på ditt konto


Vill du veta mer om tjänsten?


Intrum_Groups_014_RF.jpg

Enkla, digitala inkassotjänsten

Vår digitala inkassotjänst passar dig som har ett enstaka inkassoärende då och då och fordringar som inte kräver specialhantering. Den kvalificerade inkassoprocessen och vårt handläggarteam är samma som i alla våra tjänster, men i övrigt är den mer avskalad och enkel att använda.

 

Inget abonnemang. Ingen bindningstid.

 

För den här tjänsten betalar du ingen månadsavgift, utan 5 % på det inkasserade kapitalbeloppet (max 1 995 kr/ärende) och behåller de arvoden och den ränta som er kund betalar. 

Lyckas vi inte hjälpa dig kostar det inget, förutom om du ber oss att avsluta ärendet efter att det behandlats av tex Kronofogden. Prislista för vår digitala inkassotjänst.


Intrum_Brand_Individuals_021.jpg

Så här skapar du ett kontot i vår digitala inkassotjänst:

  1. För att registrera ett konto måste du vara firmatecknare

  2. Kontot skapas med BankID

  3. Du, eller den som är firmatecknare, lägger in övriga användare direkt när kontot skapas

  4. Nu kan du registrera* den första fakturan du vill ha betalt för

  5. Inkassoprocessen startar med att ett kravbrev skickas ut

  6. Så fort din kund betalar redovisar vi pengarna på ditt konto

*Innan du registrerar din faktura som inkassoärende är det två saker du måste tänka på:

  1. Att fakturan får inte vara tvistig. Du och din kund får inte vara oense om den. I de fallen kan du behöva våra juridiska tjänster i stället.

  2. Att vissa typer av fordringar kräver specialhantering, exempelvis krav i utlandet, hyror och energiärenden. De hanteras i en annan tjänst hos oss.

Prata med oss om inkasso för företag!

Vanliga frågor

Vanligaste frågorna om Intrums digitala inkassotjänst

Hur blir jag kund?
  1. För att skapa ett konto måste du vara firmatecknare
  2. Kontot skapas med BankID
  3. Du, eller den som är firmatecknare lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
  4. Klart att skicka din första faktura för inkasso

 

Hur skapar jag ett inkassoärende?

Såhär gör du för att skapa ett ärende: 

  • Du kan klicka på "skapa ärende" i den vänstra huvudmenyn. Där inne klickar du på "Nytt inkasso" och följer stegen.
  • Du kan även välja uppe till vänster i huvudmenyn att klicka på "Ny inkasso" som visar sig om du klickar på pilen bredvid "Ny faktura".

Har du frågor och vill kontakta oss hittar du kontaktuppgifter i vår företagsportal. 

Hur tar jag tillbaka ett inkassokrav?

Om du vill stoppa eller ta tillbaka ett inkassokrav måste du kontakta din inkassohandläggare som hjälper dig. Kom ihåg att det kan vara förknippat med en viss kostnad, beroende på hur långt ärendet hunnit i processen.

Har ärendet gått vidare till Kronofogden behöver du betala de utlägg vi haft, det är mellan 300 kronor och 900 kronor, beroende på hur lång i processen vi är.

Har vi inte hunnit genomföra några externa eller extraordinära åtgärder, kostar det inget att avbryta ett inkassoärende.

Viktigt! Om du vill avsluta ett ärende för att din kund har betalat direkt till dig, måste du boka in betalningen i ärendet först.

Har du frågor och vill kontakta oss hittar du våra kontaktuppgifter i vår företagsportal. 

Fråga om ett specifikt inkassoärende?

Om du har en fråga om ett inkassoärende och vill prata med en handläggare kontaktar du vårt inkassoteam.

Kontaktuppgifterna till oss hittar du i vår företagsportal. 

Hur många påminnelser kan jag skicka?

Vi rekommenderar att du skickar en enda påminnelse till din kund. Vår erfarenhet är att det till och med kan bli svårare att få betalt om man skickar flera påminnelser. Det kostar dig dessutom både tid och pengar att låta din kund dra ut på betalningen.

Har du frågor och vill kontakta oss hittar du kontaktuppgifter i vår företagsportal. 

Vad är bra att ha med i avtalet med min kund?

För att minska risken för att problem uppstår vid betalning av fakturan bör alltid förfallodag, ränta och eventuell påminnelseavgift specificeras i avtalet med din kund.

Har du frågor och vill kontakta oss hittar du kontaktuppgifter i vår företagsportal. 

Hur fungerar juridisk hjälp?

Om din kund säger att fakturan som du skickat inte är korrekt och man inte kan komma överens, anses ärendet som tvistigt.

När ett ärende är tvistigt kan man inte fortsätta inkassoprocessen. Däremot så kan Intrums jurister hjälpa dig att ta ärendet vidare till tingsrätten om rätt förutsättningar finns.

Har ditt ärende blivit tvistigt efter att du registrerat det hos oss, kan du alltid kontakta ditt inkassoteam för rådgivning. Kontaktuppgifter hittar du i vår företagsportal. 

Se samtliga frågor ›