VARNING för bedragare som påstår att de ringer från Intrum och uppmanar dig att betala en skuld via BankID-signering. 

Samtalen ser ut att komma från Intrums nummer 08-616 76 66 eller 08-616 77 00, men det är inte vi som ringer.

Vi ringer aldrig upp och ber dig signera en transaktion med BankID och är du osäker på om samtalet kommer från oss, lägg på direkt och ring vår växel istället. Läs mer här

Vill du hellre prata med oss?

Om du har frågor om ditt brev eller ärende kan du ringa och prata med oss.

Brevet du har fått kan komma från olika avdelningar på Intrum, beroende på vem du har en skuld till. Vilken avdelning det är hittar du i brevet.

För att vi ska kunna hjälpa dig snabbare är det bra att ha till hands lite mer information, vilket du också hittar i brevet:

  • aktnummer
  • ärendenummer
  • referensnummer 

Har du fått ett inkassobrev från Intrum Sverige AB? Ring 08-616 76 66

Våra ordinarie telefontider är vardagar 8.00-18.00 (dag före röd dag stänger vi 16:30)

Våra andra avdelningar

  1. Inkassobevakning: 031-61 69 10 (öppet mellan 8.00-18.00)
  2. Investment: 031-61 69 20 (öppet mellan 8.00-17.00)

Söker du efter våra adresser och oraganisationsnummer? Klicka här

 


Är du ombud?

I vår inkassoverksamhet råder tystnadsplikt enligt 11 § inkassolagen. Som ombud behöver du därför inkomma med en fullmakt, registerutdrag om ställföreträdarskap eller familjebevis för att kunna få ta del av någon annans skulduppgifter. Klicka på knappen för mer information gällande ombud och fullmakt.

Vanliga frågor

Våra vanligaste frågor och svar. Om du inte hittar svaret på din fråga här är du självklart välkommen att kontakta oss!

Jag har fått ett brev från Intrum Invest

Om du har fått ett kravbrev från Intrum Invest är det viktigt att du betalar innan förfallodatum. Använd gärna vårt bifogade inbetalningskort. Vill du komma i kontakt med oss, klicka här.

Har du ett ombud?
Om du vill att någon annan ska företräda dig i ditt eller dina ärenden måste du och den personen fylla i en fullmakt där du skriftligen godkänner att den personen får ta del av dina uppgifter. 

Läs mer om fullmakt här

 

Varför kommer brevet från Intrum?

Det företag som du är skyldig pengar har valt att använda oss för att sköta kravhanteringen. Det finns en mängd lagar och regler kring hur man får inkassera pengar och många företag tycker att det är enklare att överlämna kravhanteringen till oss som har det som vår huvudsakliga uppgift.

Jag får brev som inte är mina, varför?

Om du får brev som inte är dina kan det vara så att personen som brevet är adresserad till är folkbokförd på samma adress.

Jag har inte fått brev från er, vart är det skickat?

Vi skickar alltid ditt brev till den adress vår kund/uppdragsgivare lämnat till oss. Det är den adressen som du har fått dina fakturor till och som du angett till vår kund när avtalet tecknades eller vid kontakt.

Jag vill inte ha några brev, kan ni sluta skicka?

Så länge din skuld inte är reglerad kommer vi kontinuerligt att påminna dig om ditt ärende. Det innebär att vi skickar brev även om du inte vill ha brev eller inte kan betala just nu.

Se samtliga frågor ›