Var uppmärksam!  

Just nu cirkulerar det falska kravbrev i Intrums (Intrum Justitias) namn med bland annat vår gamla logo. Vi uppmanar våra kunder att inte betala. Vi på Intrum står inte bakom denna typ av utskick även om Intrum nämns i sammanhanget.
Läs mer här >>

Integritetspolicy

Det är viktigt för oss att alla förstår vilka personuppgifter vi behandlar om dig, varför vi gör det och vilka dina rättigheter är.

Intrum respekterar integriteten hos alla personer vi är i kontakt med; oavsett om vi behandlar personuppgifterna på egen hand eller på andra parters vägnar. Det är viktigt för oss att alla förstår vilka personuppgifter vi behandlar om dig, varför vi gör det och vilka dina rättigheter är. Därför uppmanar vi dig att läsa igenom denna integritetspolicy, som ger dig mer information om hur Intrum behandlar dina personuppgifter.

Integritetspolicy

Hur har du kommit i kontakt med Intrum?

Hur och varför vi behandlar dina personuppgifter beror på vilket sammanhang du kommit i kontakt med Intrum och våra tjänster.

För att få korrekt information behöver du först välja en av de nedanstående situationer:

  1. Jag har fått en faktura
  2. Jag har fått ett inkassokrav
  3. Jag har protesterat mot en faktura eller ett inkassokrav
  4. Jag har blivit delgiven
  5. Jag är anställd eller har tidigare varit anställd
  6. Jag har sökt jobb hos Intrum
  7. Jag har besökt något av Intrums kontor

Vill du veta mer om hur inkasso fungerar rekommenderar vi dig att besöka Spendido, som är ett Intrumprojekt som syftar till att öka ungdomars medvetenhet om krediter och vad det kan innebära att inte kunna betala den kredit man åtagit sig.

 

1. Jag har fått en faktura

För att avgöra vem som ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter i samband med en faktura måste du kontroller vem som äger fakturan. Detta ska framgå av fakturan.

1.1 Vem äger fakturan?

Om Intrum äger fakturan innebär detta att Intrum Finans AB (org. nr. 556885-5265) har köpt en kunds faktura och därmed övertagit ansvaret för behandlingen av dina personuppgifter för att försöka driva in betalning på dessa fakturor.   

Om någon annan än Intrum äger fakturan innebär det att Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248) behandlar dina personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde till ägaren av fakturan. Intrum Sverige AB är då inte ansvariga för behandlingen och ni bör istället vända er direkt till ägaren av fakturan för mer information.

1.2 Varför behandlar Intrum mina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter för att kunna driva in en skuld som ni är skyldig oss.

I vår digitala tjänst Billify använder vi oss utav automatiserade kreditupplysningsprocesser vid fakturaköp, där vi kontrollerar både kunden som säljer fakturan och dig som fordran avser. De automatiserade processerna påverkar inte din rättsliga ställning på något sätt och ska inte tolkas som ett automatiserat beslut som omfattas av.  

1.3 Har Intrum rätt att behandla mina personuppgifter?

När fakturan har köpts blir Intrum Finans AB din nya avtalspart. När vi senare driver in skulden gör vi det för att uppfylla vårt avtal. Denna behandlingen av dina personuppgifter är laglig då den är nödvändig för att fullgöra ett avtal mellan Intrum Finans AB och dig.

Till sist måste Intrum behandla och spara vissa uppgifter om dig för att fullgöra rättsliga förpliktelser. Det handlar bl.a. om reglerna för penningtvätt och bokföring.

1.4 Vilka personuppgifter behandlar Intrum om mig?

Vi behandlar den information om dig och din skuld som är nödvändig för att vi ska kunna driva in din skuld. För att t.ex. kunna kommunicera med dig och säkerställa en trygg och korrekt identifiering behöver vi ditt namn, ditt personnummer och kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress.

Intrum Finans AB måste även följa lagar och regler kring penningtvätt, och behandlar de uppgifter som är nödvändiga för att efterleva dessa krav. Du kan få mer information kring vad dessa krav angående penningtvätt kräver utav Intrum Finans AB här

1.5 Behandlar Intrum några känsliga uppgifter om mig?

Vi behandlar inga känsliga personuppgifter om dig för att hantera din skuld, förutom i de undantagsfall då känsliga uppgifter framgår från själva fakturan i sig.

1.6 Kommer Intrum att dela mina personuppgifter med andra?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra leverantörer som underlättar och/eller tillhandahåller en del av våra tjänster, t.ex. utskrifts- och posttjänster.

1.7 Kommer mina personuppgifter att föras över till ett annat land

Huvudsakligen kommer behandlingen av dina personuppgifter ske inom Sverige, men vi använder leverantörer och underleverantörer inom EU/EES för vår IT-drift som t.ex. lagring. Dessa leverantörer och underleverantörer kan komma att behandla dina personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde.

1.8 Hur länge sparar Intrum mina personuppgifter?

Dina personuppgifter gallras så snart uppgifterna inte längre är nödvändiga för Intrums indrivning av din faktura, men aldrig senare än 36 månader efter avslutat ärende. Vissa uppgifter måste emellertid sparas längre utifrån lagkrav. T.ex. sparas fakturor och den relaterade betalningshistoriken som har överförts till Intrum i 7 år, i enlighet med Bokföringslagen.
Som tidigare beskrivits måste Intrum Finans AB behandla dina personuppgifter för att efterleva lagkraven om penningtvätt och finansiering av terrorism. Enligt dessa regler måste Intrum Finans AB spara uppgifter om dig i vanligtvis 5 år, men i vissa undantagsfall upp till 10 år när misstankar om penningtvätt föreligger. 

1.9 Vad har jag för rättigheter?

Det är viktigt att du förstår att det är dina personuppgifter som vi behandlar och att vi vill att du känner dig trygg med att vi gör det. Även om vi inte behöver ditt tillstånd för att behandla dina personuppgifter har du många rättigheter när det gäller behandlingen av dina personuppgifter.
Alla rättigheter är emellertid inte tillämpliga på alla våra behandlingar. För att hjälpa dig enklare veta vilka rättigheter som gäller för just dig, i just denna situation, har en lista sammanställts nedan. Om du inte håller med i Intrums bedömning nedan kan du ändå skicka in en begäran med motivering till oss, som Intrum kommer ta ställning till.

OBS: Bara för att rättigheterna är listade nedan innebär det inte att de är ovillkorliga. I vissa fall kan du komma att behöva motivera din begäran.

För att använda dina rättigheter kan du skicka in en begäran via Intrums särskild formulär här.

1.10 Jag vill klaga på Intrums användning av mina personuppgifter

Kontrollera om du först kan använda någon utav dina rättigheter enligt ovan, t.ex. som rätten till rättelse eller radering.

Om du ändå är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud, så utreder vi ditt klagomål.

Dataskyddsombud: DPO@se.intrum.com

Om du inte är nöjd med vårt svar eller anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt kan du klaga hos Datainspektionen och dess förfaranden för klagomål finns här

 

2. Jag har fått ett inkassokrav

2.1 Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter?

Om du fått ett inkassokrav innebär detta att en fordring inte har betalats och därmed gått till inkasso. Intrum bedriver inkassoverksamhet för både sina kunders fordringar och egenägda fordringar. För att avgöra vem som ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter i samband med inkassokravet måste du kontrollera vilket bolag som handlägger din fordring.

Fordringar som ägs av något av Intrums egna bolag kan handläggas av Intrum Invest AB (org. nr. 556786-4854) eller Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248). Det är bolaget som handlägger fordringen som är personuppgiftsansvarig för dina personuppgifter.

Om någon annan part än Intrum däremot äger fordringen, dvs. en kund till Intrum, handläggs inkassoärendet av Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248). Även om fordringen ägs av vår kund så är det Intrum Sverige AB som är personuppgiftsansvarig. Detta beror på de särskilda lagkrav som finns för inkassoverksamheter.

2.2 Varför behandlar Intrum mina personuppgifter?

Intrum Sverige AB och Intrum Invest AB behandlar dina personuppgifter för att driva in den skuld du är skyldig oss eller vår kund.
Vi använder oss utav automatiserade processer med inslag av profilering för att åstadkomma den minst ingripande indrivningsåtgärden för just dig. Istället för att ansöka om ett betalningsföreläggande hos kronofogden som leder till en betalningsanmärkning för dig, försöker vi istället hitta mindre ingripande indrivningsåtgärder som att t.ex. komma överens om en avbetalningsplan med dig. De automatiserade processerna påverkar inte din rättsliga ställning på något sätt och ska inte tolkas som ett automatiserat beslut som omfattas av artikel 22 i GDPR.
Intrum Invest AB kan dessutom behandla dina personuppgifter i samband med värdering av en portfölj av fordringar eller en enskild fordring, om vi är intresserade av att köpa den.

2.3 Har Intrum rätt att behandla mina personuppgifter?

Inkasso är en uppgift av allmänt intresse. Vi får därför behandla dina personuppgifter för inkassoändamål då behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse. Vi behöver därför inte ditt samtycke för att driva in en skuld.
Vi ber inte heller om ditt samtycke i förhållande till vår portföljköptjänst. När vi köper din skuld från din ursprungliga avtalspart får vi del av dina uppgifter som en del av köpprocessen och använder den statistiska och finansiella information som vi har för att göra en prognos för portföljerna. Detta gör vi med stöd i att vårt intresse att kunna göra en så korrekt värdering av portföljen som möjligt väger tyngre än ditt intresse av att din ursprungliga avtalspart äger skulden. När skulden har köpts blir vi din nya avtalspart och när vi senare driver in skulden gör vi det för att uppfylla vårt avtal.

2.4 Måste jag ge Intrum mina personuppgifter?

De flesta personuppgifter som vi behandlar om dig kommer faktiskt från en annan källa än dig. Dina personuppgifter samlas främst in från säljaren/uppdragsgivaren av/till fakturan, kreditupplysningsföretag, myndigheter och andra offentliga register.

2.5 Vilka personuppgifter behandlar Intrum om mig?

Vi har nödvändig information för att hantera ditt ärende. För att kunna kommunicera med dig och säkerställa en trygg och korrekt identifiering behöver vi ditt namn, ditt personnummer, födelsedatum och kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress.

För att värdera din förmåga att betala, analysera och hantera risker, göra betalningsplaner och övervaka skulder har vi också finansiell information som betalningshistorik, uppgift om dröjsmål, kredithistorik, information om din skuld, inkomst, tillgångar, krediter, lån, betalningshistorik och kreditbetyg.

För att förstå din specifika situation bättre och för att fatta ett välinformerat beslut om hur vi ska hantera ditt ärende kan du också välja att förse oss med information om dina skäl för att inte betala – beroende på den information du lämnar till oss, till exempel personliga eller familjerelaterade omständigheter, arbetsrelaterade problem osv.

2. 6 Behandlar Intrum några känsliga uppgifter om mig?

Om inte annat avtalas med dig eller är nödvändigt för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk kommer vi inte att inkludera särskilda kategorier personlig information, så kallade ”känsliga personuppgifter” som t.ex. uppgifter som rör hälsa.
Det kan dock gynna dig att meddela oss om hälsotillstånd, funktionsnedsättningar och/eller personlig information om ditt privatliv som kan påverka din förmåga att betala dina skuld.
Det gör att vi kan vidta rimliga åtgärder för att tillgodose dina behov eller krav, t.ex. tillåta erforderliga avbrott i ditt avbetalningsarrangemang, ge utrymme för att söka fri och oberoende skuldrådgivning eller justera ditt betalningsarrangemang.

2.7 Kommer Intrum att dela mina personuppgifter med andra?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra leverantörer som underlättar och/eller tillhandahåller en del av våra tjänster, t.ex. utskrifts- och posttjänster, lagfartstjänster, callcentertjänster, juridiska representanter osv. Vi kan också komma att dela dina personuppgifter med vår kund (din avtalspart), delgivningsmän och statliga myndigheter.

2.8 Kommer mina personuppgifter att föras över till ett annat land?

Huvudsakligen kommer behandlingen av dina personuppgifter ske inom Sverige, men vi använder leverantörer och underleverantörer inom EU/EES för vår IT-drift som t.ex. lagring. Dessa leverantörer och underleverantörer kan komma att behandla dina personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde.
Endast när du som gäldenär befinner dig utomlands, både inom EU och utanför, kan vi skicka dina uppgifter till något av våra ombud som arbetar i det aktuella landet. Detta kallar vi för internationell inkasso. Vi kommer aldrig att föra ut dina personuppgifter utanför EES utan att säkerställa säkerheten för och skyddet av dina personuppgifter. Därför ser vi till att alla mottagare har undertecknat EU:s standardklausuler för att motivera överföringen, eller att landet garanterar ett tillfredsställande skydd enligt sin dataskyddslagstiftning. För vårt ombud i USA använder vi oss av Privacy Shield-programmet, som är ett program där amerikanska företag kan förplikta sig att hålla en högre skyddsnivå för personuppgifter än den som krävs enligt amerikansk lag.

2.9 Hur länge sparar Intrum mina personuppgifter?

Om vi behandlar dina personuppgifter för inkassoändamål kommer vi spara dina uppgifter i enlighet med god inkasso sed. Det betyder att vi kommer radera eller anonymisera dina personuppgifter senast 36 månader efter att ditt ärende har avslutats, om vi inte måste spara uppgifterna under en längre tid i enlighet med ett annat förenligt ändamål.

2.10 Vad har jag för rättigheter?

Det är viktigt att du förstår att det är dina personuppgifter som vi behandlar och att vi vill att du känner dig trygg med att vi gör det. Även om vi inte behöver ditt tillstånd för att behandla dina personuppgifter har du många rättigheter när det gäller behandlingen av dina personuppgifter.

Alla rättigheter är emellertid inte tillämpliga på alla våra behandlingar. För att hjälpa dig enklare veta vilka rättigheter som gäller för just dig, i just denna situation, har en lista sammanställts nedan. Om du inte håller med i Intrums bedömning nedan kan du ändå skicka in en begäran med motivering till oss, som Intrum kommer ta ställning till.

OBS: Bara för att rättigheterna är listade nedan innebär det inte att de är ovillkorliga. I vissa fall kan du komma att behöva motivera din begäran.

2.11 Jag vill klaga på Intrums användning av mina personuppgifter.

Kontrollera om du först kan använda någon utav dina rättigheter enligt ovan, t.ex. som rätten till rättelse eller radering. Om du ändå är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud, så utreder vi ditt klagomål.

Dataskyddsombud: DPO@se.intrum.com

Om du inte är nöjd med vårt svar eller anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt kan du klaga hos Datainspektionen och dess förfaranden för klagomål finns här


 

3. Jag har bestridit min faktura eller mitt inkassokrav

3.1 Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter?

Om du bestridit en faktura eller ett inkassokrav kan ditt ärendet hamna hos våra processjurister. Om en överenskommelse inte sker kan vi eller vår uppdragsgivare välja att driva ärende vidare i domstol. Det är då Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248) som är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter, oavsett om ägaren av fordringen är en kund till Intrum eller Intrum själva.

3.2 Varför behandlar Intrum mina personuppgifter?

Processjuristerna inom Intrum Sverige AB behandlar dina personuppgifter för att bemöta dina eventuella frågor och invändningar du kan tänkas ha angående din aktuella skuld. Går dina och fordringsägarens uppfattningar inte ihop kan fordringsägaren begära att få saken prövad i domstol. Då är det processjuristernas uppgift att driva ärendet vidare till domstol.

3.3 Har Intrum rätt att behandla mina personuppgifter?

Att bemöta bestridningar av fordringar är en del av Intrums inkassoverksamhet. Behandlingen av dina personuppgifter är därför nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

3.4 Vilka personuppgifter behandlar Intrum om mig?

Vi har nödvändig information för att hantera dina bemötningar av din skuld. För att kunna kommunicera med dig och säkerställa en trygg och korrekt identifiering behöver vi ditt namn, ditt personnummer, födelsedatum och kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress.

För att värdera din förmåga att betala, analysera och hantera risker, göra betalningsplaner och övervaka skulder har vi också finansiell information som betalningshistorik, uppgift om dröjsmål, kredithistorik, information om din skuld, inkomst, tillgångar, krediter, lån, betalningshistorik och kreditbetyg.

För att förstå din specifika situation bättre och för att fatta ett välinformerat beslut om hur vi ska hantera ditt ärende kan du också välja att förse oss med information om dina skäl för att inte betala – beroende på den information du lämnar till oss, till exempel personliga eller familjerelaterade omständigheter, arbetsrelaterade problem osv.

3.4 Behandlar Intrum några känsliga uppgifter om mig?

Om inte annat avtalas med dig eller är nödvändigt för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk kommer vi inte att inkludera särskilda kategorier personlig information så kallade ”känsliga personuppgifter”, t.ex. uppgifter som rör hälsa.

Det kan dock gynna dig att meddela oss om hälsotillstånd, funktionsnedsättningar och/eller personlig information om ditt privatliv som kan påverka din förmåga att betala dina skuld. Det gör att vi kan vidta rimliga åtgärder för att tillgodose dina behov eller krav, t.ex. tillåta erforderliga avbrott i ditt avbetalningsarrangemang, ge utrymme för att söka fri och oberoende skuldrådgivning eller justera ditt betalningsarrangemang.

Denna information kommer att användas av oss för att ge dig hjälp och kommer sparas så länge som behövs för detta syfte, eller tills de inte behövs för att fastställa, utöva eller försvara rättsliga anspråk.

3.5 Kommer Intrum att dela mina personuppgifter med andra?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra leverantörer som underlättar och/eller tillhandahåller en del av våra tjänster, t.ex. utskrifts- och posttjänster, lagfartstjänster, callcentertjänster, juridiska representanter osv. Vi kan också komma att dela dina personuppgifter med vår kund (din avtalspart), delgivningsmän och statliga myndigheter.

3.6 Kommer mina personuppgifter att föras över till ett annat land?

Huvudsakligen kommer behandlingen av dina personuppgifter ske inom Sverige, men vi använder leverantörer och underleverantörer inom EU/EES för vår IT-drift som t.ex. lagring. Dessa leverantörer och underleverantörer kan komma att behandla dina personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde.

3.7 Hur länge sparar Intrum mina personuppgifter?

När vi behandlar dina personuppgifter för inkassoändamål sparar vi dina uppgifter i enlighet med god inkasso sed. Det betyder att vi kommer radera eller anonymisera dina personuppgifter senast 36 månader efter att ditt ärende har avslutats.

3.8 Vad har jag för rättigheter?

Det är viktigt att du förstår att det är dina personuppgifter som vi behandlar och att vi vill att du känner dig trygg med att vi gör det. Även om vi inte behöver ditt tillstånd för att behandla dina personuppgifter har du många rättigheter när det gäller behandlingen av dina personuppgifter.

Alla rättigheter är emellertid inte tillämpliga på alla våra behandlingar. För att hjälpa dig enklare veta vilka rättigheter som gäller för just dig, i just denna situation, har en lista sammanställts nedan. Om du inte håller med i Intrums bedömning nedan kan du ändå skicka in en begäran med motivering till oss, som Intrum kommer ta ställning till.

OBS: Bara för att rättigheterna är listade nedan innebär det inte att de är ovillkorliga. I vissa fall kan du komma att behöva motivera din begäran.

För att använda dina rättigheter kan du skicka in en begäran via Intrums särskild formulär här.

3.9 Jag vill klaga på Intrums användning av mina personuppgifter

Kontrollera om du först kan använda någon utav dina rättigheter enligt ovan, t.ex. som rätten till rättelse eller radering.

Om du ändå är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud, så utreder vi ditt klagomål.
Dataskyddsombud: DPO@se.intrum.com

Om du inte är nöjd med vårt svar eller anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt kan du klaga hos Datainspektionen och dess förfaranden för klagomål finns här. 

4. Jag har blivit delgiven

4.1 Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter?

Intrum Delgivningsservice AB (org. nr. 556397-1414) ansvarar för behandlingen av dina personuppgifter när det delger dig dokument på sin kunds uppdrag.

4.2 Varför behandlar Intrum mina personuppgifter?

Intrum Delgivningsservice AB behandlar dina personuppgifter om det är nödvändigt för att delge dig vissa dokument, antingen för att vi (eller vår kund) vill vara säkra på att du tar emot dokumenten, eller för att det följer av lag att du tar emot vissa dokument innan en särskild verkställighet, såsom avstängning av ditt telefonabonnemang.

4.3 Har Intrum rätt att behandla mina personuppgifter?

Delgivning är, precis som inkasso, en uppgift av allmänt intresse. Så när svensk lag kräver delgivning eller när vi eller vår kund vill vara säkra på att du tar emot dokumenten, behandlar vi dina personuppgifter för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

4.4 Vilka personuppgifter behandlar Intrum om mig?

Vi har nödvändig information för att hantera ditt ärende. För att kunna kommunicera med dig och säkerställa en trygg och korrekt identifiering behöver vi ditt namn, ditt personnummer, födelsedatum och kontaktuppgifter såsom adress, telefonnummer och e-postadress.

4.5 Behandlar Intrum några känsliga uppgifter om mig?

Vi behandlar inga känsliga personuppgifter om dig i vårt delgivningsarbete, förutom i de undantagsfall då känsliga uppgifter framgår från själva delgivningshandlingarna i sig.

4.6 Kommer Intrum att dela mina personuppgifter med andra?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra leverantörer som underlättar och/eller tillhandahåller en del av våra tjänster, t.ex. utskrifts- och posttjänster.

Vi delar även en del av din personuppgifter till de delgivningsmän som i praktiken delger dig.

4.7 Kommer mina personuppgifter att föras över till ett annat land?

Huvudsakligen kommer behandlingen av dina personuppgifter ske inom Sverige, men vi använder leverantörer och underleverantörer inom EU/EES för vår IT-drift som t.ex. lagring. Dessa leverantörer och underleverantörer kan komma att behandla dina personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde.

4.8 Hur länge sparar Intrum mina personuppgifter?

Om vi har delgett dig dokument, kommer Intrum spara dina uppgifter i 24 månader efter att ärendet har avslutats, till exempel om delgivningen lyckades.

4.9 Vad har jag för rättigheter?

Det är viktigt att du förstår att det är dina personuppgifter som vi behandlar och att vi vill att du känner dig trygg med att vi gör det. Även om vi inte behöver ditt tillstånd för att behandla dina personuppgifter har du många rättigheter när det gäller behandlingen av dina personuppgifter.

Alla rättigheter är emellertid inte tillämpliga på alla våra behandlingar. För att hjälpa dig enklare veta vilka rättigheter som gäller för just dig, i just denna situation, har en lista sammanställts nedan. Om du inte håller med i Intrums bedömning nedan kan du ändå skicka in en begäran med motivering till oss, som Intrum kommer ta ställning till.

OBS: Bara för att rättigheterna är listade nedan innebär det inte att de är ovillkorliga. I vissa fall kan du komma att behöva motivera din begäran.

För att använda dina rättigheter kan du skicka in en begäran via Intrums särskild formulär här.

4.10 Jag vill klaga på Intrums användning av mina personuppgifter

Kontrollera om du först kan använda någon utav dina rättigheter enligt ovan, t.ex. som rätten till rättelse eller radering. 

Om du ändå är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud, så utreder vi ditt klagomål.

Dataskyddsombud: DPO@se.intrum.com

Om du inte är nöjd med vårt svar eller anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt kan du klaga hos Datainspektionen och dess förfaranden för klagomål finns här. 

5. Anställda och tidigare anställda

5.1 Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter?

Det är det Intrum bolag som anställt dig som är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter, inom ramen för din anställning. Det kan alltså vara någon av följande bolag:

  • Intrum AB
  • Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248)
  • Intrum Finans AB (org. nr. 556885-5265)
  • Intrum Invest AB (org. nr. 556786-4854)
  • Intrum Delgivningsservice AB (org. nr. 556397-1414)

Intrums HR-avdelning som faktiskt hanterar dina personuppgifter finns däremot inom Intrum Sverige AB och de behandlar dina personuppgifter åt de andra bolagens räkning. Men Intrum Sverige AB är enbart ansvariga för de anställda inom just Intrum Sverige AB.

5.2 Varför behandlar Intrum mina personuppgifter?

Intrum behandlar dina uppgifter för att skapa en bra arbetsplats där du kan utvecklas och för att uppfylla våra åtaganden i anställningsavtal och kollektivavtal.

5.3 Har Intrum rätt att behandla mina personuppgifter?

Intrum har tre rättsliga grunder för att behandla anställdas personuppgifter. Till att börja med behandlar vi dina personuppgifter för att fullgöra vårt anställningsavtal med dig som anställd inom något av Intrums bolag.

Utöver anställningsavtalet behandlar vi dessutom dina personuppgifter för att fullgöra våra åtaganden i kollektivavtal, vilket ses som att fullgöra en uppgift av allmänt intresse.

Till sist kan situationer uppstå där vi behandlar uppgifter efter en intresseavvägning, t.ex. för kontaktpersoner till dig som kan användas i nödsituationer.

5.4 Vilka personuppgifter behandlar Intrum om mig?

Intrum behandlar de uppgifter om dig som är nödvändiga för att uppfylla våra åtaganden i anställningsavtal och kollektivavtal och består bl.a. av kontaktuppgifter, löne- och kontouppgifter och utbildningsuppgifter.

5.5 Behandlar Intrum några känsliga uppgifter om mig?

Ja, som arbetsgivare måste Intrum ibland behandla känsliga uppgifter om dig som anställd, såsom uppgifter om din hälsa.

5.6 Kommer Intrum att dela mina personuppgifter med andra?

Vi delar dina personuppgifter med våra tjänsteleverantörer som tillhandahåller tjänster som bl.a. löneutbetalning och hantering av förmåner. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter till myndigheter och försäkringsbolag, som bl.a. Försäkringskassan eller AFA.

5.7 Kommer mina personuppgifter att föras över till ett annat land?

Huvudsakligen kommer behandlingen av dina personuppgifter ske inom Sverige, men vi använder leverantörer och underleverantörer inom EU/EES för vår IT-drift som t.ex. lagring. Dessa leverantörer och underleverantörer kan komma att behandla dina personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde.

5.8 Hur länge sparar Intrum mina personuppgifter?

Som huvudregel gallrar Intrum dina personuppgifter i samband med att din anställning avslutas.

Men ett flertal olika lagstiftningar kräver att vi sparar dina uppgifter även efter att din anställning avslutats, och ibland i en väldigt lång tid efter. Bland annat sparar Intrum ditt anställningsavtal och kompletterande avtal tills din pensionsålder, utbildningsbevis i 1 år, ostridig lönefordran i 10 år och dina kontaktpersoner raderas vid anställningens avslutande.

5.9 Vad har jag för rättigheter?

Det är viktigt att du förstår att det är dina personuppgifter som vi behandlar och att vi vill att du känner dig trygg med att vi gör det. Även om vi inte behöver ditt tillstånd för att behandla dina personuppgifter har du många rättigheter när det gäller behandlingen av dina personuppgifter.

Alla rättigheter är emellertid inte tillämpliga på alla våra behandlingar. För att hjälpa dig enklare veta vilka rättigheter som gäller för just dig, i just denna situation, har en lista sammanställts nedan. Om du inte håller med i Intrums bedömning nedan kan du ändå skicka in en begäran med motivering till oss, som Intrum kommer ta ställning till.

OBS: Bara för att rättigheterna är listade nedan innebär det inte att de är ovillkorliga. I vissa fall kan du komma att behöva motivera din begäran.

För att använda dina rättigheter kan du skicka in en begäran via Intrums särskild formulär här.

5.10 Jag vill klaga på Intrums användning av mina personuppgifter

Kontrollera om du först kan använda någon utav dina rättigheter enligt ovan, t.ex. som rätten till rättelse eller radering. 

Om du ändå är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud, så utreder vi ditt klagomål.

Dataskyddsombud: DPO@se.intrum.com

Om du inte är nöjd med vårt svar eller anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt kan du klaga hos Datainspektionen och dess förfaranden för klagomål finns här. 

6. Jobbsökande

6.1 Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter?

Det är det Intrum bolag som den potentiella anställningen rör som är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. Det kan alltså vara någon av följande bolag:

  • Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248)
  • Intrum Finans AB (org. nr. 556885-5265)
  • Intrum Invest AB (org. nr. 556786-4854)
  • Intrum Delgivningsservice AB (org. nr. 556397-1414)

Intrums HR-avdelning som faktiskt hanterar dina personuppgifter finns däremot inom Intrum Sverige AB och de behandlar dina personuppgifter åt de andra bolagens räkning. Men Intrum Sverige AB är enbart ansvariga för rekryteringar inom just Intrum Sverige AB.

6.2 Varför behandlar Intrum mina personuppgifter?

Intrum behandlar dina personuppgifter i samband med att du ansöker om arbete hos oss. Personuppgifterna behandlas för att Intrum ska kunna administrera ansökningarna och tillsätta tjänsten.

6.3 Har Intrum rätt att behandla mina personuppgifter?

Intrum behandlar dina personuppgifter utifrån en intresseavvägning av Intrums och dina intressen.

6.4 Vilka personuppgifter behandlar Intrum om mig?

De personuppgifter Intrum behandlar om dig som kandidat utgår från de uppgifter du själv lämnar till Intrum. De personuppgifter vi kan komma att behandla om dig utgörs bland annat av namn, adress, e-postadress, personnummer, betyg, intyg, utbildningar och arbetslivserfarenheter, fotografi, resultat från tester, uppgift från bakgrundskontroll, uppgift från referensperson (såsom omdömen och hälsa, t.ex. anmärkningar kring sjukfrånvaro) samt uppgifter som är nödvändiga för uppföljning av vår verksamhet.

Med anledning av att Intrums verksamheter ställer höga säkerhetskrav på individer kan vi behöva utföra bakgrundskontroll och kreditkontroll.

6.5 Behandlar Intrum några känsliga uppgifter om mig?

Vi behandlar inga känsliga personuppgifter om dig när du söker en tjänst hos oss, om det inte är nödvändigt enligt dig själv. Vad gäller bakgrundskollen är det ingenting vi sparar utan enbart tittar på och sedan förstör på ett säkert sätt.

6.6 Kommer Intrum att dela mina personuppgifter med andra?

Vi kan komma att dela dina personuppgifter med våra systemleverantörer och leverantörer som hjälper oss att göra tester vid rekrytering.

6.7 Kommer mina personuppgifter att föras över till ett annat land?

Huvudsakligen kommer behandlingen av dina personuppgifter ske inom Sverige, men vi använder leverantörer och underleverantörer inom EU/EES för vår IT-drift som t.ex. lagring. Dessa leverantörer och underleverantörer kan komma att behandla dina personuppgifter som ett personuppgiftsbiträde.

6.8 Hur länge sparar Intrum mina personuppgifter?

Intrum sparar uppgifter om dig i två år som behövs för att kunna bemöta ifrågasättanden av en tjänst, bl.a. enligt diskrimineringslagen.

6.9 Vad har jag för rättigheter?

Det är viktigt att du förstår att det är dina personuppgifter som vi behandlar och att vi vill att du känner dig trygg med att vi gör det. Även om vi inte behöver ditt tillstånd för att behandla dina personuppgifter har du många rättigheter när det gäller behandlingen av dina personuppgifter.

Alla rättigheter är emellertid inte tillämpliga på alla våra behandlingar. För att hjälpa dig enklare veta vilka rättigheter som gäller för just dig, i just denna situation, har en lista sammanställts nedan. Om du inte håller med i Intrums bedömning nedan kan du ändå skicka in en begäran med motivering till oss, som Intrum kommer ta ställning till.

OBS: Bara för att rättigheterna är listade nedan innebär det inte att de är ovillkorliga. I vissa fall kan du komma att behöva motivera din begäran.

 

För att använda dina rättigheter kan du skicka in en begäran via Intrums särskild formulär här.

6.10 Jag vill klaga på Intrums användning av mina personuppgifter

Kontrollera om du först kan använda någon utav dina rättigheter enligt ovan, t.ex. som rätten till rättelse eller radering. 

Om du ändå är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud, så utreder vi ditt klagomål.

Dataskyddsombud: DPO@se.intrum.com

Om du inte är nöjd med vårt svar eller anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt kan du klaga hos Datainspektionen och dess förfaranden för klagomål finns här. 

7. Besökare på plats

7.1 In och utpasseringskontroll

Du som besöker något av Intrums kontor kommer av säkerhetsskäl behöva gå igenom en in och utpasseringskontroll, om du vill komma längre än receptionen. Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248) är personuppgiftsansvarig för dessa uppgifter och behandlar dem utifrån den rättsliga grunden intresseavvägning.

Intrums har alltså gjort bedömningen av att vårt intresse av att upprätthålla allmän ordning och säkerhet väger tyngre än dina intressen av att inte loggas i vårt system. Av säkerhetsskäl sparas uppgifterna i 14 dagar.

7.2. Videoövervakning

Om du besöker någon av Intrums receptioner kan du av säkerhetsskäl bli inspelad av våra övervakningskameror. Intrum Sverige AB (org. nr. 556134-1248) är personuppgiftsansvarig för dessa uppgifter och behandlar dem utifrån den rättsliga grunden intresseavvägning.

Intrums har alltså gjort bedömningen av att vårt intresse av att upprätthålla allmän ordning och säkerhet väger tyngre än dina intressen av att inte fångas på film av vår övervakningskamera. Kamerorna är riktade så att de enbart filmar inuti våra receptioner och inte fångar upp individer utanför våra lokaler. Av säkerhetsskäl sparas uppgifterna i 60 dagar.

Intrum behöver inte söka tillstånd från Datainspektionen för denna kamerabevakning.

7.3. Vad har jag för rättigheter?

Det är viktigt att du förstår att det är dina personuppgifter som vi behandlar och att vi vill att du känner dig trygg med att vi gör det. Även om vi inte behöver ditt tillstånd för att behandla dina personuppgifter har du många rättigheter när det gäller behandlingen av dina personuppgifter.

Alla rättigheter är emellertid inte tillämpliga på alla våra behandlingar. För att hjälpa dig enklare veta vilka rättigheter som gäller för just dig, i just denna situation, har en lista sammanställts nedan. Om du inte håller med i Intrums bedömning nedan kan du ändå skicka in en begäran med motivering till oss, som Intrum kommer ta ställning till.

OBS: Bara för att rättigheterna är listade nedan innebär det inte att de är ovillkorliga. I vissa fall kan du komma att behöva motivera din begäran.

För att använda dina rättigheter kan du skicka in en begäran via Intrums särskild formulär här.

7.4 Jag vill klaga på Intrums användning av mina personuppgifter

Kontrollera om du först kan använda någon utav dina rättigheter enligt ovan, t.ex. som rätten till rättelse eller radering. 

Om du ändå är missnöjd med hur vi hanterar dina personuppgifter och rättigheter kan du kontakta vårt dataskyddsombud, så utreder vi ditt klagomål.

Dataskyddsombud: DPO@se.intrum.com

Om du inte är nöjd med vårt svar eller anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett orättvist eller olagligt sätt kan du klaga hos Datainspektionen och dess förfaranden för klagomål finns här. 

 

Version

Vi jobbar ständigt med att förbättra våra tjänster och verksamhet. När du kommer i kontakt med vår verksamhet är det därför viktigt att du med jämna mellanrum läser denna integritetsskyddspolicy.

Nuvarande version: Version 2.1, Publicerad 2019-09-24

Ändringar:

  • Avsnitt 2.1 - Vem ansvarar för behandlingen av mina personuppgifter” har förtydligats angående vilket Intrumbolag som är personuppgiftsansvarig när Intrum själva äger fordringen.  

Tidigare versioner:

Version 2.0, Publicerad 2019-08-30

Version 1.0, Publicerad 2018-05-25