Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar om inkasso

Här hittar du svar på de vanligaste frågor vi får. Om du inte hittar svaret på din fråga är du välkommen att kontakta oss.
Vanliga frågor

Betalning

Jag är sen med min betalning

Är du sen med din betalning, eller har du svårt att betala den här månaden? Då ska du kontakta oss så fort som möjligt. Ju tidigare du kontaktar oss, desto lättare är det för oss att komma fram till en lösning. 

Vill du veta mer om avbetalning? Läs här

När är betalningen gjord?

Det tar 1-3 bankdagar innan din betalning når mottagaren och inte förrän då anses den som gjord. Med andra ord bör du betala några dagar innan sista betalningsdag för att vara säker på att pengarna är på mottagarens kontot i tid. Det finns ett undantag och det är hyresfordringar, de anses betalda samma dag de når post- eller bankgirot. 

Jag har betalat med fel OCR-nummer, vad gör jag nu?

Kontakta vår kundservice och uppge vilket datum du gjort betalningen, vilket belopp du betalade, till vilket konto och vilket OCR-nummer du använde så undersöker vi saken.

Jag har betalat enligt ursprungsfakturan. Måste jag betala resterande belopp enligt ert kravbrev?

Ja! Om vi har bokfört din betalning samma dag, eller senare, som vi har skickat dig vårt kravbrev (datum på brevet) , så måste du betala kostnaderna och du måste betala dem inom 8 dagar från utskriftsdatum på kravet.

Nej! Om din betalning är bokförd innan vi skickat vårt kravbrev (datum på brevet) behöver du inte betala kostnaderna.

Jag har betalat för mycket, vad händer med mina pengar?

Har du betalat för mycket kan i vissa fall det överskjutande beloppet ha bokats av på någon av dina andra skulder. I annat fall betalar vi tillbaka beloppet som överstiger 180 kr. I samband med utbetalning tar vi en administration- och aviseringsavgift på 60 kr. Meddela oss vilket kontonummer du vill få pengarna insatta på. Kontakta vår Kundservice om du har några frågor kring dina betalningar.

Vanliga frågor

Avbetalningsplan

Hur gör jag om jag vill göra upp en avbetalningsplan?

Om du har svårt att betala hela skulden finns möjligheten att lägga upp en avbetalningsplan. Läs mer om hur du gör det, här.

Vanliga frågor

Jag har fått ett brev

Jag har fått ett brev från Intrum Invest

Om du har fått ett kravbrev från Intrum Invest är det viktigt att du betalar innan förfallodatum. Använd gärna vårt bifogade inbetalningskort. Vill du komma i kontakt med oss, klicka här.

Har du ett ombud?
Om du vill att någon annan ska företräda dig i ditt eller dina ärenden måste du och den personen fylla i en fullmakt där du skriftligen godkänner att den personen får ta del av dina uppgifter. Det gäller även om det är din fru, din man, dina barn, syskon etc. Här finns en mall, fullmakt skriv ut den, fyll i uppgifterna, skriv under och skicka orginalet till oss.

Postadress: Intrum Invest, Box 1094, 432 14 Varberg

Varför kommer brevet från Intrum?

Det företag som du är skyldig pengar har valt att använda oss för att sköta kravhanteringen. Det finns en mängd lagar och regler kring hur man får inkassera pengar och många företag tycker att det är enklare att överlämna kravhanteringen till oss som har det som vår huvudsakliga uppgift.

Jag får brev som inte är mina, varför?

Om du får brev som inte är dina kan det vara så att personen som brevet är adresserad till är folkbokförd på samma adress.

Jag har inte fått brev från er, vart är det skickat?

Vi skickar alltid ditt brev till den adress vår kund/uppdragsgivare lämnat till oss. Det är den adressen som du har fått dina fakturor till och som du angett till vår kund när avtalet tecknades eller vid kontakt.

Jag vill inte ha några brev, kan ni sluta skicka?

Så länge din skuld inte är reglerad kommer vi kontinuerligt att påminna dig om ditt ärende. Det innebär att vi skickar brev även om du inte vill ha brev eller inte kan betala just nu.

Vanliga frågor

Övriga frågor

När avslutar ni ärendet?

Om du fullbetalat ditt ärende enligt vårt inkassokrav avslutas ärendet så snart vi bokfört din betalning i ärendet. Vi meddelar därefter vår uppdragsgivare. 

Min skuld har ökat, varför?

När en skuld hamnar på inkasso får den som skickar kravet ta ut en avgift på 180 kronor av den som är skyldig pengarna. Den kostnaden styrs av inkassolagen (IkL).