1 september 2020 - VARNING för bedragare som påstår att de ringer från Intrum och uppmanar dig att betala en skuld via BankID-signering. 

 

Samtalen ser ut att komma från Intrums nummer 08-616 76 66 eller 08-616 77 00, men det är inte vi som ringer.

Vi ringer aldrig upp och ber dig signera en transaktion med BankID och är du osäker på om samtalet kommer från oss, lägg på direkt och ring vår växel istället.

Tänk på att:

- aldrig använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig
- aldrig lämna ut kortuppgifter, koder eller andra känsliga uppgifter via telefon
- alltid noga läsa igenom texter som visas i BankID-appen
- omedelbart kontakta din bank om du drabbas av bedrägeri
- polisanmäla händelsen direkt

Kontakta vår kundservice om du har några frågor kring det här.

Har du fått ett bluffkrav?

Har du fått ett bluffkrav?

Bluffkrav i Intrums (Intrum Justitia) namn bland annat via falska inkassokrav.

Ett bolag benämnt SKH Allservice har använt Intrums gamla logga Intrum Justitia och skickat ut falska inkassokrav. Intrum är inte avsändare av detta krav och bolaget är inte heller kund hos Intrum. Intrum har givetvis inte heller lämnat bolaget tillåtelse att använda vår logga. Det handlar om bedrägeri där avsändare vill få mottagaren att tro att Intrum är avsändaren.

All fakta som är relaterad till dig eller ditt företag finner du på Mina Sidor eller genom att kontakta vår kundtjänst. Om du redan hunnit betala rekommenderar vi dig att kontakta din bank och tala om att du blivit utsatt för bedrägeri. När du utsatts för bedrägeri uppmanas du också vända dig till polisen med en anmälan. Vi på Intrum arbetar aktivt för att motverka och försöka stoppa spridningen av falska inkassokrav. Den information som vi får från kunder om pågående bluffkrav är där till stor hjälp.

Du är naturligtvis välkommen att kontakta Intrum om du är osäker eller önskar mer information.

Läs mer på Svensk Handels varningslista.