Affärsutvecklaren: 3 tidskrävande utmaningar i vardagen och hur du hanterar dem

Affärsutvecklaren: 3 tidskrävande utmaningar i vardagen och hur du hanterar dem

Såväl erfarna som nystartade företagare råkar ut för tidstjuvar i vardagen. Det tar energi och tid som istället hade kunnat användas till att fokusera på affärer. För att driva ditt företag effektivt och maximera vinsten gäller det att först identifiera hinder och tidstjuvar, för att sedan kunna hantera dem.

Som småföretagare gäller det att få tiden att räcka till och att prioritera. Det administrativa arbetet är en viktig grundpelare men blir snabbt till en börda. Offerter ska skrivas, fakturor ska skickas och betalningar ska följas upp. Timmarna flyger och fokus flyttas allt längre från arbetstiden som du kan ta betalt för.


1. Hålla koll på betalningspåminnelser

Mathilde Havsvinge jobbar med IT och affärsutveckling på Intrum och möter ofta småföretagare som fastnar med tidstjuvar. Hon menar att flera av de hinder som företagare råkar ut för går att undvika.
– Många företag vi träffar lägger ned mycket tid på att ta reda på varför en kund inte har betalat. Först när förfallodagen redan passerat får de reda på att det är något fel på fakturan eller att kunden inte fått den. Ibland svarar inte kunden när de försöker ta reda på varför de inte betalat och då vet företagarna inte hur de ska gå vidare.

Skjut inte upp påminnelser

Med kunder som står en nära kan det kännas svårt att skicka en betalningspåminnelse när fakturan har förfallit. Bra kundkontakt är förstås något positivt, men ofta kan rädslan för att förstöra relationen göra att man slösar energi på att oroa sig och skjuter upp påminnelserna.
”Reflekterar inte förrän efteråt över hur mycket tid de lagt.”

Mathilde Havsvinge menar att en annan bov är när företagare ska få betalt och ständigt kollar på banken ifall pengarna kommit in.

– Ju fler fakturor, desto mer tid lägger de på att försöka matcha betalningar i banken mot det som är fakturerat. En rutin som man upplever fungerar bra kan ändå landa i många onödiga timmar per vecka när man summerar ihop allt. Ibland reflekterar inte företagarna förrän efteråt över hur mycket tid de lagt.

mathilde Havsvinge, Affärsutvecklare Intrum Sverige

2. Ta rätt risker med hjälp av kreditkontroll

Att skicka påminnelse efter påminnelse kan göra att man känner att man tappat kontrollen och blir lätt ett stressmoment. En del undviker till och med att göra affärer när de tror att de inte kommer få betalt. Så hur undviker man att hamna i den sitsen?

Gör alltid kreditupplysning på nya kunder
– Det är vanligt att man inte kollar upp köparen i förväg. Men genom att ta en kreditupplysning och ta reda på mer om den du säljer till kan du anpassa riskerna och på så sätt öka försäljningen. Du kan till exempel begära betalning i förskott eller delbetalningar vid löpande leveranser, säger Mathilde Havsvinge.

3. Effektivisera fakturahanteringen

Ett annat tips är att använda en tjänst med stöd för om man inte skulle få betalt i tid. Då skickas påminnelser ut automatiskt och man slipper lägga tid på att dubbelkolla sitt konto och skicka nya fakturor. Just fakturor är en klassisk tidstjuv, särskilt om man väljer att skriva ut dem.
– Det finns en stolthet i att se att man får iväg sin faktura, men när man jobbat ett tag som företagare är det inte lika roligt längre. Dessutom blir det kostsamt att skriva ut och betala porto.

Frigör timmar varje vecka reda nu med de här smarta tipsen!
Om du känner att du har fastnat i tidstjuvar och riskerar att affärerna blir lidande så kan det vara bra med några handfasta tips. Läs expertens 5 bästa råd om hur du frigör tid för affärerna.

Ladda ner guiden gratis

Skriv ditt namn och efternamn
Ange ditt företags namn
Din e-postadress

Mathildes 3 bästa tips – Tidskrävande utmaningar i vardagen och hur du kan hantera dem:

  1. Påminnelser: Sätt upp en rutin för påminnelser och följ den. Slå inte knut på dig själv och anpassa efter varje kund. För den som inte vill hålla koll på påminnelser så finns hjälp att få. Kolla Intrum Billify
  2. Kreditkoll: Välj dina nya kunder med omsorg och fatta beslut baserade på fakta om kundens förmåga att betala sina fakturor. Anpassa gärna betalningsvillkoren efter kundens betalningsförmåga.
  3. Fakturering med ett klick: En affär ska vara klar när ni har levererat era produkter och tjänster. Jaga in betalningar tar tid och kostar pengar. Med hjälp av Intrum Billify kan du lämna över fakturahanteringen till oss - allt du behöver göra är att klicka på sänd och fokusera på dina affärer. Läs mer här