Enkla, digitala inkassotjänsten
Vår digitala inkassotjänst passar dig som har ett enstaka inkassoärende då och då och fordringar som inte kräver specialhantering. Den kvalificerade inkassoprocessen och vårt handläggarteam är samma som i alla våra tjänster, men i övrigt är den mer avskalad och enkel att använda.
Ingen abonnemangsavgift. Ingen bindningstid.
I den här tjänsten betalar du ingen månadsavgift, utan 10% på det inkasserade kapitalbeloppet. Vi behåller de kostnader och den ränta som din kund betalar och tar ut moms på våra intäkter (som är samma sak som det din kund betalat i ränta och avgifter till oss) Prislista för vår digitala inkassotjänst.
Lyckas vi inte hjälpa dig kostar det inget, förutom om du ber oss att avsluta ärendet efter att det behandlats av tex Kronofogden, då kommer vi att debitera dig den avgift de har tagit ut för att hantera ärendet.
Så här går det till att skapa ett konto i vår digitala inkassotjänst:
- För att registrera ett konto måste du vara firmatecknare
- Kontot skapas med BankID
- Du, eller den som är firmatecknare, lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
- Nu kan du registrera* den första fakturan du vill ha betalt för
- Inkassoprocessen startar med att ett kravbrev skickas ut
- Så fort din kund betalar redovisar vi pengarna på ditt konto
*Innan du registrerar din faktura som inkassoärende är det två saker måste tänka på:
1. Att fakturan inte är tvistig. Du och din kund får inte vara oense om den. I de fallen kan du behöva våra juridiska tjänster i stället.
2. Att vissa typer av fordringar kräver speciell hantering, exempelvis utlandsärenden, hyror och energiärenden. De hanteras i en annan tjänst hos oss.
Vanliga frågor om Intrums digitala inkassotjänst
- För att skapa ett konto måste du vara firmatecknare
- Kontot skapas med BankID
- Du, eller den som är firmatecknare lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
- Klart att skicka din första faktura för inkasso
Såhär gör du för att skapa ett ärende:
- Du kan klicka på "skapa ärende" i den vänstra huvudmenyn. Där inne klickar du på "Nytt inkasso" och följer stegen.
- Du kan även välja uppe till vänster i huvudmenyn att klicka på "Ny inkasso" som visar sig om du klickar på pilen bredvid "Ny faktura".
Har du frågor kan du kontakta oss på supporten, så hjälper vi dig direkt:
E-post: b2b@intrum.com, telefon08-616 76 21
Om du vill stoppa eller ta tillbaka ett inkassokrav måste du kontakta din inkassohandläggare som hjälper dig. Kom ihåg att det kan vara förknippat med en viss kostnad, beroende på hur långt ärendet hunnit i processen. Läs mer om det här.
E-post: b2b@intrum.com eller ring: 08-616 76 21
Om du har en fråga om ett inkassoärende och vill prata med en handläggare kontaktar du vårt inkassoteam.
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21
Vi rekommenderar att du skickar en enda påminnelse till din kund. Vår erfarenhet är att det till och med kan bli svårare att få betalt om man skickar flera påminnelser. Det kostar dig dessutom både tid och pengar att låta din kund dra ut på betalningen.
För att minska risken för att problem uppstår vid betalning av fakturan bör alltid förfallodag, ränta och eventuell påminnelseavgift specificeras i avtalet med din kund.
Om din kund säger att fakturan som du skickat inte är korrekt och man inte kan komma överens, anses ärendet som tvistigt.
När ett ärende är tvistigt kan man inte fortsätta inkassoprocessen. Däremot så kan Intrums jurister hjälpa dig att ta ärendet vidare till tingsrätten om rätt förutsättningar finns.
Har ditt ärende blivit tvistigt efter att du registrerat det hos oss, kan du alltid kontakta ditt inkassoteam för rådgivning:
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21.