Vanligaste frågorna
Det mesta du behöver veta om den enkla inkassotjänsten
Hur fungerar den digitala inkassotjänsten | Intrum
- För att skapa ett konto måste du vara firmatecknare
- Kontot skapas med BankID
- Du, eller den som är firmatecknare lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
- Klart att skicka din första faktura för inkasso
Såhär gör du för att skapa ett ärende:
- Du kan klicka på "skapa ärende" i den vänstra huvudmenyn. Där inne klickar du på "Nytt inkasso" och följer stegen.
- Du kan även välja uppe till vänster i huvudmenyn att klicka på "Ny inkasso" som visar sig om du klickar på pilen bredvid "Ny faktura".
Har du frågor kan du kontakta oss på supporten, så hjälper vi dig direkt:
E-post: b2b@intrum.com, telefon08-616 76 21
Om du vill stoppa eller ta tillbaka ett inkassokrav måste du kontakta din inkassohandläggare som hjälper dig. Kom ihåg att det kan vara förknippat med en viss kostnad, beroende på hur långt ärendet hunnit i processen.
Har ärendet gått vidare till Kronofogden behöver du betala de utlägg vi haft, det är mellan 300 kronor och 900 kronor, beroende på hur lång i processen vi är.
Har vi inte hunnit genomföra några externa eller extraordinära åtgärder, kostar det inget att avbryta ett inkassoärende.
Viktigt! Om du vill avsluta ett ärende för att din kund har betalat direkt till dig, måste du boka in betalningen i ärendet först.
E-post: b2b@intrum.com eller ring: 08-616 76 21
Om du har en fråga om ett inkassoärende och vill prata med en handläggare kontaktar du vårt inkassoteam.
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21
Vi rekommenderar att du skickar en enda påminnelse till din kund. Vår erfarenhet är att det till och med kan bli svårare att få betalt om man skickar flera påminnelser. Det kostar dig dessutom både tid och pengar att låta din kund dra ut på betalningen.
För att minska risken för att problem uppstår vid betalning av fakturan bör alltid förfallodag, ränta och eventuell påminnelseavgift specificeras i avtalet med din kund.
Om din kund säger att fakturan som du skickat inte är korrekt och man inte kan komma överens, anses ärendet som tvistigt.
När ett ärende är tvistigt kan man inte fortsätta inkassoprocessen. Däremot så kan Intrums jurister hjälpa dig att ta ärendet vidare till tingsrätten om rätt förutsättningar finns.
Har ditt ärende blivit tvistigt efter att du registrerat det hos oss, kan du alltid kontakta ditt inkassoteam för rådgivning:
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21.
Kostnader för tjänsten och betalning
Vi tar ut en avgift på 10 % på inkasserat kapital, men du betalar bara om vi lyckas inkassera skulden*
Förutom avgiften på 10 % behåller vi de kostnader och den ränta som din kund betalar samt debiterar er moms på det.
Om ärendet kräver hantering av Kronofogden läggs avgifterna för det på skulden och betalas av din kund. Se prislistan.
*Om du ber oss avsluta ärendet efter att det behandlats av tex Kronofogden, då kommer vi debitera er den avgift de har tagit ut för att hantera ärendet.
När din kund har betalat uppdateras det i vår inkassotjänst att vi tagit emot en betalning, samtidigt gör vi en utbetalning till ditt angivna bankkonto. Det kan dröja en bankdag innan du får dina pengar beroende på vilken bank du har.
Om du har skickat din kunds obetalda faktura till inkasso och ångrar dig betalar du för de åtgärder vi hunnit genomföra.
Har ärendet gått vidare till Kronofogden behöver du betala de utlägg vi haft, det är mellan 300 kronor och 900 kronor, beroende på hur lång i processen vi är.
Har vi inte hunnit genomföra några externa eller extraordinära åtgärder, kostar det inget att avbryta ett inkassoärende.
Viktigt! Om du vill avsluta ett ärende för att din kund har betalat direkt till dig, måste du boka in betalningen i ärendet först.
Vad bra att du fått betalt! Då registrerar du det på ärendet som en kontantbetalning.
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21
En betalning som inkommit kan ta en bankdag innan den syns.
Om din kund betalar för lite så kommer informationen uppdateras till det aktuella skuldbeloppet.
Betalas inte resten av beloppet in i tid, skickas en påminnelse ut 5 dagar efter förfallodatum på det resterande beloppet.
Om din kund har betalat för mycket kan du kontakta ditt handläggarteam så hjälper de till att korrigera detta.
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 031-61 69 90
Övriga frågor om mitt konto
Du klickar högst upp till höger där din mejladress står, där kan du klicka på företagsinställningar och ändra dina uppgifter.
Om du vill ändra dina bankuppgifter måste du kontakta ditt handläggarteam.
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21
Genom att klicka på "företagsinställningar" och därefter på "kontoinställningar" kan du lägga till användare i tjänsten.
På företagsinställningar under fliken "Generellt" finner du ditt avtal längst ner på länken "Allmänna villkor".
Dina inkassorapporter kommer du få per post från Intrum.