Vanligaste frågorna

Det mesta du behöver veta om den enkla inkassotjänsten

Vanliga frågor

Hur fungerar den digitala inkassotjänsten | Intrum

Hur blir jag kund?
  1. För att skapa ett konto måste du vara firmatecknare
  2. Kontot skapas med BankID
  3. Du, eller den som är firmatecknare lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
  4. Klart att skicka din första faktura för inkasso

 

Hur skapar jag ett inkassoärende?

Såhär gör du för att skapa ett ärende: 

  • Du kan klicka på "skapa ärende" i den vänstra huvudmenyn. Där inne klickar du på "Nytt inkasso" och följer stegen.
  • Du kan även välja uppe till vänster i huvudmenyn att klicka på "Ny inkasso" som visar sig om du klickar på pilen bredvid "Ny faktura".

Har du frågor kan du kontakta oss på supporten, så hjälper vi dig direkt:

E-post: b2b@intrum.com, telefon08-616 76 21

Hur tar jag tillbaka ett inkassokrav?

Om du vill stoppa eller ta tillbaka ett inkassokrav måste du kontakta din inkassohandläggare som hjälper dig. Kom ihåg att det kan vara förknippat med en viss kostnad, beroende på hur långt ärendet hunnit i processen.

Har ärendet gått vidare till Kronofogden behöver du betala de utlägg vi haft, det är mellan 300 kronor och 900 kronor, beroende på hur lång i processen vi är.

Har vi inte hunnit genomföra några externa eller extraordinära åtgärder, kostar det inget att avbryta ett inkassoärende.

Viktigt! Om du vill avsluta ett ärende för att din kund har betalat direkt till dig, måste du boka in betalningen i ärendet först.

E-post: b2b@intrum.com eller ring: 08-616 76 21

Fråga om ett specifikt inkassoärende?

Om du har en fråga om ett inkassoärende och vill prata med en handläggare kontaktar du vårt inkassoteam.

E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21

Hur många påminnelser kan jag skicka?

Vi rekommenderar att du skickar en enda påminnelse till din kund. Vår erfarenhet är att det till och med kan bli svårare att få betalt om man skickar flera påminnelser. Det kostar dig dessutom både tid och pengar att låta din kund dra ut på betalningen.

Vad är bra att ha med i avtalet med min kund?

För att minska risken för att problem uppstår vid betalning av fakturan bör alltid förfallodag, ränta och eventuell påminnelseavgift specificeras i avtalet med din kund.

Hur fungerar juridisk hjälp?

Om din kund säger att fakturan som du skickat inte är korrekt och man inte kan komma överens, anses ärendet som tvistigt.

När ett ärende är tvistigt kan man inte fortsätta inkassoprocessen. Däremot så kan Intrums jurister hjälpa dig att ta ärendet vidare till tingsrätten om rätt förutsättningar finns.

Har ditt ärende blivit tvistigt efter att du registrerat det hos oss, kan du alltid kontakta ditt inkassoteam för rådgivning:

E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21.

Vanliga frågor

Kostnader för tjänsten och betalning

Hur betalar man för tjänsten?

Vi tar ut en avgift på 10 % på inkasserat kapital, men du betalar bara om vi lyckas inkassera skulden*

Förutom avgiften på 10 % behåller vi de kostnader och den ränta som din kund betalar samt debiterar er moms på det.

Om ärendet kräver hantering av Kronofogden läggs avgifterna för det på skulden och betalas av din kund. Se prislistan.

*Om du ber oss avsluta ärendet efter att det behandlats av tex Kronofogden, då kommer vi debitera er den avgift de har tagit ut för att hantera ärendet.

När får jag mina pengar utbetalda?

När din kund har betalat uppdateras det i vår inkassotjänst att vi tagit emot en betalning, samtidigt gör vi en utbetalning till ditt angivna bankkonto. Det kan dröja en bankdag innan du får dina pengar beroende på vilken bank du har.

Vad kostar det mig att avsluta inkassoärendet?

Om du har skickat din kunds obetalda faktura till inkasso och ångrar dig betalar du för de åtgärder vi hunnit genomföra.

Har ärendet gått vidare till Kronofogden behöver du betala de utlägg vi haft, det är mellan 300 kronor och 900 kronor, beroende på hur lång i processen vi är.

Har vi inte hunnit genomföra några externa eller extraordinära åtgärder, kostar det inget att avbryta ett inkassoärende.

Viktigt! Om du vill avsluta ett ärende för att din kund har betalat direkt till dig, måste du boka in betalningen i ärendet först.

Jag har fått betalt från kunden direkt till mig, hur gör jag nu?

Vad bra att du fått betalt! Då registrerar du det på ärendet som en kontantbetalning.

E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21

Min kund säger att hen har betalt men jag ser det inte?

En betalning som inkommit kan ta en bankdag innan den syns.

Min kund har betalat för lite.

Om din kund betalar för lite så kommer informationen uppdateras till det aktuella skuldbeloppet.

Betalas inte resten av beloppet in i tid, skickas en påminnelse ut 5 dagar efter förfallodatum på det resterande beloppet.

Min kund har betalat för mycket

Om din kund har betalat för mycket kan du kontakta ditt handläggarteam så hjälper de till att korrigera detta.

E-post: b2b@intrum.com, telefon: 031-61 69 90

Vanliga frågor

Övriga frågor om mitt konto

Hur ändrar jag mina inställningar?

Du klickar högst upp till höger där din mejladress står, där kan du klicka på företagsinställningar och ändra dina uppgifter.

Hur ändrar jag bankuppgifter?

Om du vill ändra dina bankuppgifter måste du kontakta ditt handläggarteam. 
E-post: b2b@intrum.com, telefon: 08-616 76 21

Hur sätter jag upp fler användare?

Genom att klicka på "företagsinställningar" och därefter på "kontoinställningar" kan du lägga till användare i tjänsten.

Var hittar jag mitt avtal?

På företagsinställningar under fliken "Generellt" finner du ditt avtal längst ner på länken "Allmänna villkor".

Hur får jag fram rapporter?

Dina inkassorapporter kommer du få per post från Intrum.