European Consumer Payment Report 2024 (ECPR)

ECPR-rapporten baseras på en undersökning gjord i 20 europeiska länder. 20 000 hushåll har deltagit, varav 1 000 i Sverige. Undersökningen genomfördes mellan juli och augusti 2024.


Yngre konsumenter har svårare att betala sina utgifter än äldre generationer

De senaste årens höga levnadskostnader har haft en tydlig negativ inverkan på yngre konsumenters ekonomi. Vår undersökning visar att 32 procent av "millennials", födda mellan 1980 och 1995, inte betalar sina räkningar i tid. Det kan jämföras med 14 procent av "boomers", generationen född 1946-1964.

Hur ser det ut i övriga ålderskategorier? Svaret hittar du i rapporten som du laddar ner här. 


30% av svenska konsumenter har någon gång lånat pengar för att kunna betala räkningar

En tredjedel av de tillfrågade svenska konsumenterna svarar att de vid något tillfälle har lånat pengar för att kunna betala sina räkningar. 23 procent svarar att de har gjort det mer än en gång de senaste sex månaderna.

23% skulle kännas sig mer bekväma med att förhandla om en betalplan med en AI-assistent.

En siffra som kommer fortsätta växa när konsumenten blir mer bekväm med AI-plattformar.

Yngre vuxna är mer benägna att impulsköpa och överkonsumera på grund sociala medier

Det visar svaren i vår undersökning och stöder därmed uppfattningen att sociala medier är en av de största faktorerna för överkonsumtion i de yngre generationerna. 


Hur bör ni som företag agera?

Hur bör ni som företag agera?

Den ekonomiska bilden förbättras och konsumenterna hanterar sina ekonomiska åtaganden bättre än de har gjort på flera år, men höga levnadskostnader är fortfarande en aktuell fråga i hela Europa. 

 

B2C-inriktade företag kan vidta åtgärder för att stödja sina kunder samtidigt som de skyddar sig från kundförluster.​​

1. Fokusera på att förstå konsumenternas ekonomiska utmaningar

Det ekonomiska läget visar tecken på att förbättras, men många konsumenter kämpar fortfarande med de dagliga utgifterna. En bättre förståelse för de utmaningar som konsumenterna står inför, genom exempelvis avbetalningsplaner gynnar både kunden och företaget. ​

2. Hjälp konsumenterna att hantera sina åtaganden​

Att vara oorganiserad och glömma att betala sina räkningar är den största anledningen till att konsumenter inte betalar i tid. Genom att noggrant formulera påminnelser och kommunicera via appar eller sms, kan företagen hjälpa kunder att göra rätt.​

3. Se över etiken för annonsering online och i sociala medier

Sociala medier och online-annonsering är en enorm dragningskraft för konsumenter, särskilt yngre vuxna. Det är en utlösande faktor för överkonsumtion och kan uppmuntra till att spendera pengar på varor man inte har råd med. I sin tur kan det kosta företaget både i form av försenade betalningar och i värsta fall inte få betalt alls, till logistisk komplexitet när kunder returnerar varor de har köpt online.​

4. Uppnå en AI-mänsklig balans

Konsumenter börjar välkomna AI i betalningsprocessen, men många anpassar sig fortfarande till en värld av "tänkande" maskiner. För att undvika att kunder fjärmar sig bör företag använda AI för att förstärka den mänskliga upplevelsen – inte ersätta den. ​

5. Hjälp till att ta bort stigma kring skulder​

Finansiell kunskap är oerhört viktig. Här har företag en möjlighet att stödja kampanjer som hjälper konsumenter att förstå ekonomi och vad krediter är. Med ett ansvarsfullt bemötande och en omsorgsfull hantering kan krediter ge människor tillgång till möjligheter istället för att i en skuldsituation vara en källa till stigma.​


European Consumer Payment Report 2024

Mer intressant statistik hittar du i rapporten