Black Friday: Står vi inför ett skifte kring hur vi konsumerar?

Black Friday: Står vi inför ett skifte kring hur vi konsumerar?

Fyra av tio konsumenter i Europa säger att deras intresse för hållbarhet motiverar dem att begränsa sina utgifter.

Den 29 november är det Black Friday, ett säljjippo som spridit sig globalt sedan starten i USA. De senaste åren har det blivit allmängods att slåss om olika typer av erbjudanden bland konsumenterna. Men i och med att hållbarhet får en alltmer upplyft position i vårt samhälle finns det begynnande skäl till att undra; håller vår konsumtionshunger på att förändras?

Det finns tecken på att attityder håller på att förändras, givet resultatet i Intrums senaste European Consumer Payment Report (ECPR) som publiceras den 28 november. I rapporten uppger i genomsnitt 42% av 24 004 respondenter i 24 länder att ”Mitt intresse för hållbarhet har motiverat mig att begränsa mina köp”. Detta är extra tydligt i Grekland (61%), Slovakien och Rumänien (58%) och Portugal (57%). På andra sidan skalan ligger Holland (26%) och England (29%). I Sverige uppger endast 31% detta överlag, vilket är lite förvånande med tanke på debatten som Greta Thunberg bidragit till. Men vid närmare anblick uppger 47% av 18-21-åringarna att de håller med. En siffra som var högst i hela Europa. Dessutom finns det typexempel på kampanjer som White Monday, som startar idag, som vänder sig emot överkonsumtion.

Om European Consumer Payment Report

Intrum har samlat in data från 24 004 konsumenter i 24 europeiska länder för att få inblick i europeiska konsumenters vardag, inklusive deras utgifter och förmåga att hantera sina hushållsekonomi varje månad. Hela utgåvan av rapporten för 2019 kommer att finnas tillgänglig den 28 november på intrum.se/ecpr2019