Intrum´s digitala skolsatsning Spendido vinner Stora Kreditpriset

Spendido har sedan starten 2016 utbildat tusentals svenska skolelever inom privatekonomi med fokus på hur krediter fungerar och hur man undviker skuldfällan. För dessa insatser tilldelas Spendido Stora Kreditspriset 2019.

Svenska Kreditföreningen, som är en ideell organisation inom kredithantering, finans- och ekonomifrågor samt krav- och inkassohantering, delar varje år ut Stora Kreditpriset.

-Motiveringen till årets pris är att Karolina Castillo genom Spendido bidrar till en sund privat- och samhällsekonomi genom att utbilda unga att göra sunda val i sin egen vardag, säger Gabriella Göransson på Kreditföreningen.

Spendido är en digital och interaktiv lektion, som tagits fram på initiativ av Intrum, och som syftar till att minska skuldsättningen bland unga.

-Det handlar om att utbilda unga i de här frågorna så att de förstår vad en kredit är för något, och kan göra sunda val i sin egen vardag, säger Karolina Castillo projektledare för Spendido på Intrum och pristagare av årets Stora Kreditpris.

Med Spendido kan man räkna på hur mycket något kostar om man köper det på avbetalning, hur och varför en faktura kan gå vidare till inkasso, och vilka de personliga konsekvenserna blir om man får en betalningsanmärkning.

Karolina föreläser och träffar ofta elever i åldrarna 16 till 19 år, och menar att dagens unga står inför ett stort tryck att konsumera.
- Vi ser att det behövs mer kunskap på det här området i samhället. Unga i dag löper större risk att hamna i skuldfällan än tidigare generationer, eftersom det är så lätt att handla på kredit och köpa mer än man hade tänkt sig. Det är frestande och enkelt att bara klicka hem något, utan att ha ordentlig koll på betalningsvillkoren.
Karolina Castillo

-Behovet av finansiell kompetens och en förståelse för sin privatekonomi är en stor utmaning. Att hamna i en onödig skuldfälla som ung är inte bara skadligt för individen utan för hela samhället på sikt. Jag hoppas att utmärkelsen Stora Kreditpriset bidrar till en ökad uppmärksamhet och intresse av flera skolsatsningar inom privatekonomi och krediter, avslutar Karolina Castillo

Om Svenska Kreditföreningen

Svenska Kreditföreningen är en ideell organisation som tillvaratar näringslivets intressen inom kredithantering, finans- och ekonomifrågor samt krav- och inkassohantering.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Karolina Castillo, Marketing Officer

+46 (0)70-950 09 64

karolina.castillo@intrum.com

Niclas Strahner, PR & Media Relations Director

ext-niclas.strahner@intrum.com

Mer om Intrum
Intrum är den branschledande leverantören av kredithanteringstjänster med närvaro på 24 marknader i Europa. Intrum hjälper företag att utvecklas genom att erbjuda lösningar som utformats för att förbättra företagens kassaflöde och långsiktiga lönsamhet samt genom att ta hand om deras kunder. En viktig del av bolagets mission är att se till att privatpersoner och företag får det stöd de behöver för att bli skuldfria. Intrum har cirka 10 000 engagerade medarbetare som hjälper cirka 80 000 företag runt om i Europa. Under 2018 hade bolaget intäkter på 13,4 miljarder kronor. Intrum har sitt huvudkontor i Stockholm och Intrum-aktien är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på www.intrum.com.