26 augusti - uppdatering av Covid-19s påverkan på Intrums verksamhet 

Läs om det här

Checklista – Så skapar du en smart faktureringsrutin för ditt företag

Här är fem enkla steg som hjälper dig att skapa tydliga avtal, smarta påminnelser och kreditkontrollerade kunder.
Christoffer Palm, kundansvarig Intrum Sverige
  1. Skapa en kreditpolicy

    En krav- och kreditpolicy är riktlinjer för var, när och hur ni gör affärer med en kund. Krav- och kreditpolicyn tydliggör för alla i bolaget vad som gäller kring fakturor, påminnelser, inkasso, kreditupplysningar etc.

  2. Kreditkontrollera alltid nya (och gamla) kunder

    Om kunden har dålig kreditvärdighet kan du begära att få betalt i förskott, och ta bort din egen kreditrisk.

    Många missar att ha koll på sina befintliga kunder. Faktum är att de största kreditförlusterna i Sverige sker bland befintliga kunder och inte nya kunder.

  3. Fakturera direkt

    Vänta inte med att fakturera, utan fakturera så snart avtalet mellan dig och kund tillåter.

  4. Skicka bara en påminnelse

    Skicka påminnelser enligt er kreditpolicy (och skicka aldrig mer än en påminnelse, då ger ni bara era kunder onödiga kreditdagar)

  5. Skicka till inkasso i tid

    Skicka fakturan vidare till en inkassopartner i enlighet med er kreditpolicy (men inte senare än 10-14 dagar efter att ni skickat påminnelsen).

     

Vill du ha fler tips på hur du försäkrar dig mot sena och uteblivna betalningar? Tryck på knappen och ladda ner vår stora kostnadsfria guide:


Behöver du bolla något?

Prata med oss

Läs mer om hur vår digitala inkassotjänst fungerar

Har du något enstaka inkassoärende i månaden eller fåtal om året, då är den här enkla tjänsten något för dig. Inget avtal. Ingen bindningstid.