Whitepaper om energibranschens utmaningar under 2023

Whitepaper om energibranschens utmaningar under 2023

Ladda ner vår white paper med branschspecifikt innehåll som erbjuder djupgående kommentarer från Intrum om de utmaningar som energiföretagen och deras kunder står inför på grund av det ekonomiska läget.

Tre teman som kommer att dominera inom energibranchen i år

Även om vinsterna kan öka inom energisektorn, gör högre skatter, ökad reglering och exponering för konsumentproblem den sårbar när vi går längre in i 2023. Dessutom står bolagen inför långsiktiga utmaningar med att mildra sin sektors miljöpåverkan.

I vår white paper lyfter vi fram nyckelteman som kommer att dominera branchen över hela Europa i år och vi ger rekommendationer om hur energiföretag kan möta dessa utmaningar. 

  1. Trots rekordvinster hålls energiföretag tillbaka av sena betalningar och missade räkningar
  2. Unga konsumenter och de med bristande ekonomiska kunskaper är de som kämpar mest med sina elräkningar
  3. Branchen kan inte bortse från klimatrisker och hållbarhet. Det är frågor som flyttas allt högre upp på agendan
En white paper med djupgående kommentarer om utmaningarna med dagens ekonomiska läge

Vägen framåt

Redan nu säger nästan hälften av energibolagen att på grund av sena betalningar har de blivit hindrade att kunna investera i strategiska tillväxtinitiativ.

Det finns dock sätt som företag kan hjälpa konsumenter att hantera sina räkningar – och det är att hålla koll på betalningsbeteenden och ingripa i ett tidigt skede för att minska antalet sena eller uteblivna betalningar.

Ta gärna del av fler rekommendationer i vår white paper. 

Vi vill lyfta fram vikten av att arbeta förebyggande och tidigt peka på de risker och konsekvenser som en försenad betalning kan ge upphov till. Energibolag kan göra det här själva inom ramen för sin fakturering, men det är också något Intrum aktivt gör från första stund vi får ett inkassouppdrag
Robert Möller, Key Account Manager XL, Intrum Sverige

White Paper för energibranchen

Energibolagen måste möta konsumenternas behov