Checklista – Så skapar du en smart faktureringsrutin för ditt företag

Vilka alternativ har du när du inte kan betala företagets fakturor? I den här checklistan får du hjälp.

Christoffer Palm, kundansvarig Intrum Sverige
  • Skapa en kreditpolicy

En krav- och kreditpolicy är riktlinjer för var, när och hur ni gör affärer med en kund. Krav- och kreditpolicyn tydliggör för alla i bolaget vad som gäller kring fakturor, påminnelser, inkasso, kreditupplysningar etc.

  • Kreditkontrollera alltid nya (och gamla) kunder

Om kunden har dålig kreditvärdighet kan du begära att få betalt i förskott, och ta bort din egen kreditrisk. Många missar att ha koll på sina befintliga kunder. Faktum är att de största kreditförlusterna i Sverige sker bland befintliga kunder och inte nya kunder.

  • Fakturera direkt

Vänta inte med att fakturera, utan fakturera så snart avtalet mellan dig och kund tillåter.

  • Skicka bara en påminnelse

Skicka påminnelser enligt er kreditpolicy (och skicka aldrig mer än en påminnelse, då ger ni bara era kunder onödiga kreditdagar).

  • Skicka till inkasso i tid

Skicka fakturan vidare till en inkassopartner i enlighet med er kreditpolicy (men inte senare än 10-14 dagar efter att ni skickat påminnelsen).


Läs mer om hur vår digitala inkassotjänst fungerar

Har du något enstaka inkassoärende i månaden eller fåtal om året, då är den här enkla tjänsten något för dig. Inget avtal. Ingen bindningstid.

Behöver du rådgivning?

Hör av dig till oss