Vad innebär det att vara ett auktoriserat delgivningsbolag?

Vad innebär det att vara ett auktoriserat delgivningsbolag?

Att vara auktoriserad av Länsstyrelsen innebär att ett delgivningsföretag har fått ett officiellt godkännande att bedriva sin verksamhet enligt gällande lagar och regler. Auktorisationen är en kvalitetsstämpel som visar att företaget har rätt kompetens, struktur och ansvarstagande för att hantera delgivningar på ett rättssäkert och respektfullt sätt.

Rättslig status

  • Auktorisationen är en officiell kvalitetsstämpel som visar att företaget och dess personal är prövade och godkända av staten.
  • Företaget får bedriva delgivning åt domstolar, myndigheter, advokater, företag och privatpersoner.

Säkerhet och kontroll

  • All personal (inkl. vd och styrelse) måste vara personligen godkända av Länsstyrelsen.
  • Prövningen omfattar bl.a. laglydnad, ekonomi, konkursfrihet och vandel (så att man kan lita på att personalen agerar korrekt och inte missbrukar sin roll).

Kvalitetskrav

  • Företaget måste kunna visa att man har kunskap och rutiner för delgivning, exempelvis utbildad personal och fungerande processer.
  • Företaget står under tillsyn av Länsstyrelsen – missköter man sig kan auktorisationen dras tillbaka.

Betydelse i praktiken

  • Klargör för uppdragsgivare och mottagare att företaget agerar enligt lagens regler.
  • Företaget och dess delgivare får inte använda tvång, men de har lagstöd för att på olika sätt försöka nå mottagaren (t.ex. genom personlig delgivning, spikning eller särskilda delgivningssätt).

Att vara auktoriserat betyder att Länsstyrelsen har kontrollerat och godkänt både företaget och personalen, och att man därmed har rätt att utföra säker, laglig och tillförlitlig delgivning åt både myndigheter och privata aktörer.

Prata med oss om hur vi tar hand om dina delgivningsuppdrag