Enkla inkassotjänsten

Har du något enstaka inkassoärende i månaden eller fåtal om året, då är den här enkla tjänsten något för dig. Inget abonnemang. Ingen bindningstid. Du registrerar ett konto med BankID och därefter kan du skicka ditt första inkassoärende.

Inkasso - om din kund inte betalar

Vår digitala inkassotjänst passar dig som har ett enstaka inkassoärende då och då och fordringar som inte kräver specialhantering. Den kvalificerade inkassoprocessen och vårt handläggarteam är samma som i alla våra tjänster, men i övrigt är den mer avskalad och enkel att använda.

Ingen abonnemangsavgift. Ingen bindningstid.

I den här tjänsten betalar du ingen månadsavgift, utan 5% (men max 500 kr) på det inkasserade kapitalbeloppet. Vi behåller de kostnader och den ränta som din kund betalar och tar ut moms på våra intäkter (som är samma sak som den ränta och de avgifter som din kund betalat). 

Lyckas vi inte hjälpa dig kostar det inget, förutom om du ber oss att avsluta ärendet efter att det behandlats av tex Kronofogden, då kommer vi debitera dig den avgift de har tagit ut för att hantera ärendet. Se mer om vad du betalar för.

Så här går det till:

  1. För att registrera ett konto måste du vara firmatecknare
  2. Kontot skapas med BankID
  3. Du, eller den som är firmatecknare, lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
  4. Nu kan du registrera* den första fakturan du vill ha betalt för
  5. Inkassoprocessen startar
  6. Så fort din kund betalar redovisar vi pengarna på ditt konto

* Innan du registrerar din faktura som inkassoärende är det två saker måste tänka på:

  • Att fakturan inte är tvistig. Du och din kund får inte vara oense om den. I de fallen kan du behöva våra juridiska tjänster i stället.

  • Att vissa typer av fordringar kräver speciell hantering, exempelvis utlandsärenden, hyror och energiärenden. De hanteras i en annan tjänst hos oss.

Är du osäker på vad som gäller, kolla in vår inkassoskola eller kontakta oss så hjälper vi dig rätt.

Har du frågor om tjänsten, kontakta oss på 08-527 275 44


Har du frågor om tjänsten eller behöver rådgivning


Inkassoprocessen - så funkar den

Registrera den obetalda fakturan

Inkassokravet skickas till din kund

Nästa steg - vi vänder oss till kronofogden

Inkassoteamet - för dina frågor

‹  PREVIOUS NEXT  ›

Lär dig mer - se vår inkassoskola

I vår inkassoskola får du lära dig:

  1. Vad är inkasso och god inkassosed?
  2. Så går det till - inkassoprocessen
  3. Tvistemål och bestridande

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor

Hur fungerar den digital inkassotjänsten?

Hur blir jag kund?
  1. För att skapa ett konto måste du vara firmatecknare
  2. Kontot skapas med BankID
  3. Du, eller den som är firmatecknare lägger in övriga användare direkt när kontot skapas
  4. Klart att skicka din första faktura för inkasso

 

Hur många påminnelser kan jag skicka?

Vi rekommenderar att du skickar en enda påminnelse till din kund. Vår erfarenhet är att det till och med kan bli svårare att få betalt om man skickar flera påminnelser. Det kostar dig dessutom både tid och pengar att låta din kund dra ut på betalningen. Se hur Företagarna ser på det. 

Vad är bra att ha med i avtalet med min kund?

För att minska risken för att problem uppstår vid betalning av fakturan bör alltid förfallodag, ränta och eventuell påminnelseavgift specificeras i avtalet med din kund.

Kan Intrum skicka faktura till min kund för de kostnader som inkassoärendet har kostat mig?

Nej, de kostnader du har hos oss är för de tjänster du anlitat oss för.

Fråga om ett specifikt inkassoärende?

Om du har en fråga om ett inkassoärende och vill prata med din handläggare kan du vända dig vårt inkassoteam.

E-post: b2b@intrum.com, Telefon: 08-61 67 621

Hur skapar jag ett inkassoärende?

Såhär gör du för att skapa ett ärende: 

Du kan klicka på "skapa ärende" i den vänstra huvudmenyn. Där inne klickar du på "Nytt inkasso" och följer stegen. 
Du kan även välja uppe till vänster i huvudmenyn att klicka på "Ny inkasso" som visar sig om du klickar på pilen bredvid "Ny faktura".
Har du frågor kan du kontakta oss på supporten, så hjälper vi dig direkt.

E-post: b2b@intrum.com Telefon: 031 - 61 69 90

Hur återkallar jag ett inkassokrav?

För att återkalla ett inkassokrav behöver du kontakta din inkassohandläggare så hjälper de dig.

E-post: b2b@intrum.com, Telefon: 08-61 67 621

Hur fungerar juridisk hjälp?

Om din kund säger att fakturan som du skickat inte är korrekt och man inte kan komma överens, anses ärendet som tvistigt.

När ett ärende är tvistigt kan man inte fortsätta inkassoprocessen. Däremot så kan Intrums jurister hjälpa dig att ta ärendet vidare till tingsrätten om rätt förutsättningar finns.

Har ditt ärende blivit tvistigt efter att du registrerat det hos oss, kan du alltid kontakta ditt inkassoteam för rådgivning:

E-post: b2b@intrum.com, Telefon: 08-61 67 621

Vanliga frågor

Pris

Vad kostar det mig att avsluta inkassoärendet idag?

Om du har skickat din kunds obetalda faktura till inkasso och ångrar dig betalar du för de åtgärder vi hunnit genomföra. Har vi gått vidare till Kronofogden behöver du betala de utlägg vi haft, det är mellan 300kr-900kr, beroende på hur lång i processen vi är. Annars kostar det inget att avbryta ett inkassoärende. Om du väljer att avsluta ärendet för att du fått en betalning direkt till dig, kom ihåg att boka betalningen först.

När får jag mina pengar utbetalade till mig?

När din kund har betalat uppdateras det i tjänsten när vi mottagit betalningen, samtidigt gör vi en utbetalning till ditt angivna bankkonto. Det kan dröja en bankdag innan du får dina pengar beroende på vilken bank du har.

Vanliga frågor

Betalningar

Jag har fått betalt utanför tjänsten, hur gör jag nu?

Vad bra att du fått betalt! Då registrerar du det på ärendet som en kontantbetalning.

E-post:b2b@intrum.com Telefon: 031-61 69 90

Min kund säger att hen har betalt men jag ser det inte?

En betalning som inkommit kan ta en bankdag innan den syns.

Min kund har betalat för lite

Om din kund betalar för lite så kommer informationen uppdateras till det aktuella skuldbeloppet. Om din kund inte betalar in detta i tid kommer en påminnelse skickas ut 5 dagar efter förfallodatum på det resterande beloppet.

Min kund har betalat för mycket

Om din kund har betalat för mycket kan du kontakta vår support så hjälper vi till att korrigera detta.

E-post: b2b@intrum.com Telefon: 031-61 69 90

Hur betalar man för tjänsten?

Inkassokostnad är en kostnad som du enligt lag har rätt att ta ut vid inkassokrav. Det är således aldrig Intrum som har rätt att ta ut inkassokostnaden och därmed kommer vi skicka en momsfaktura till dig. 

När får jag mina pengar?

När din kund har betalat uppdateras det i Intrums inkassotjänst när vi mottagit betalningen, samtidigt gör vi en utbetalning till ditt angivna bankkonto. Det kan dröja en bankdag innan du får dina pengar beroende på vilken bank du har.

Vanliga frågor

Rapporter

Hur får jag fram rapporter?

Dina inkassorapporter kommer du få per post från Intrum.

Vanliga frågor

Frågor om mitt konto och tjänst

Hur ändrar jag på mina inställningar?

Du klickar högst upp till höger där din mejladress står, där kan du klicka på företagsinställningar och ändra dina uppgifter.

Hur ändrar jag bankuppgifter?

Om du vill ändra dina bankuppgifter måste du kontakta vår support.
E-post: b2b@intrum.com
Telefon: 031-61 69 90

Hur sätter jag upp fler användare?

Genom att klicka på "företagsinställningar" och därefter på "kontoinställningar" kan du lägga till användare i tjänsten.

Var hittar jag mitt avtal?

På företagsinställningar under fliken "Generellt" finner du ditt avtal längst ner på länken "Allmänna villkor".

Hur fakturerar Intrum mig?

Intrum kommer innehålla de avgifter som tjänsten kostat dig. Du betalar bara för det du använder och när du använder det. 

Vi fakturerar moms på de tjänster som vi har tillhandahållit. Om du använt någon av våra inkassotjänster har vi påfört en inkassokostnad mot din kund. 

Inkassokostnad är en kostnad som du enligt lag har rätt att ta ut vid inkassokrav. Det är således aldrig IJ som har rätt att ta ut inkassokostnad och därmed kommer vi skicka en momsfaktura till dig. 

Vanliga frågor

Hur fungerar inkasso?

Hur många dagar har min kund på sig att betala inkassokravet?

Ett inkassokrav ska betalas genast, men om man ska ta ärendet vidare till Kronofogden bör man vänta med detta cirka 8 dagar, enligt god inkassosed.

Hur fungerar efterbevakning?

Om det konstateras under vanlig inkassohantering att din kund inte har möjlighet att betala sin skuld, kan vi aktivt bevaka och hantera fordran tills den är betald. Detta är ett bra sätt för dig att få betalt på längre sikt stället för att skriva av fakturan.

Vad kostar inkassotjänsten?

För Intrums inkassotjänst betalar du bara när din kund betalat. Det kallar vi för kundvänlig inkasso.

För att läsa vår prislista klicka här

Bra att veta:

Vi fakturerar moms på de tjänster som vi har tillhandahållit. Om du använt våra inkassotjänster har vi påfört en inkassokostnad mot din kund. 

Inkassokostnad är en kostnad som du enligt lag har rätt att ta ut vid inkassokrav. Det är således aldrig Intrum som har rätt att ta ut inkassokostnaden och därmed kommer vi skicka en momsfaktura till dig. 

Hur fungerar inkasso?

Inkassoprocessen är uppdelad i flera delar. Klicka här för att se våra korta informationsfilmer om processen.