Hur ett inkassoärende går till hos Intrum

Om din kund inte betalar efter betalningspåminnelse är det dags för nästa steg, inkasso. Ju tidigare du startar inkassoprocessen, desto sannolikare att du får betalt.

När du lämnar in inkassokravet till oss tar vi hand om all kommunikation med din kund. Vi rådgör med dig på vägen, och du kan hålla dig uppdaterad via vår kundportal. Oavsett hur många ärenden du har och om beloppen är stora eller små så kan vi hjälpa dig. 
 
Det är många faktorer som spelar in vid handläggningen av ett ärende, som: 

  1. Hur "gammal" skulden är 
  2. Vad du själv har gjort för åtgärder
  3. Vem din kund är, tex om det finns många tidigare skulder

Oavsett vilka åtgärder du tagit och vilka faktorer som är inblandade har vi experter som hanterar ärendet på ett sätt som ger bästa resultat. Inkassotjänsten består av en rad aktiviteter – bland annat brev, SMS, e-post och telefonsamtal. 

När Intrum övertar en faktura kontrolleras alla uppgifterna om er kund. Därefter skickar vi ett inkassokrav.  

Om det inte finns pengar att inkassera för tillfället gör vi en bedömning om ärendet ska fortsätta i bevakningsprocessen, hanteras i en juridisk process eller avslutas. Om ärendet stannar i bevakningsfasen kommer vi att hålla ett öga på förändringar i din kunds ekonomi och när detta förbättras kommer vi att starta om inkassoprocessen.